Varukorg
Total summa: 0,00 SEK Till kassan Fortsätt att handla
MÅLA SLÄTT & JÄMNT
En perfekt finish utan märken efter penseln
Många eftersträvar den perfekt målade ytan som är slät och len med minimala märken efter penseln. Intresset för en blankare ytfinish har också ökat, vilket ställer lite högre krav på målaren. Det finns tyvärr inte några superenkla och snabba genvägar, utan ett välgjort arbete bygger på erfarenhet, noggrannhet och skicklighet.
Man blir inte en proffsmålare på en dag, så utrusta dig med lite tålamod och räkna med både experimenterande och träning innan du hittar den färg, de verktygen och de tekniker som fungerar allra bäst för just dig. Olika färger kan kräva lite skilda tillvägagångssätt och teknik,
men på den här sidan har vi samlat information och tips som kan vara värdefulla på vägen...
FÖRBEREDELSER
Precis som med allt annat är förberedelser viktiga... och den här gången handlar det inte bara om grundarbete! Planera ditt arbete i förväg genom att läsa på, inskaffa rätt produkter, verktyg och hjälpmedel samt fundera på vad som passar dina önskemål och specifika behov. Provamåla din färg, testa dina verktyg och utveckla din teknik på ett dolt ställe (eller något helt annat), innan du handlöst kastar dig in i ett större projekt.
Relevant information om de olika färgsorterna finns längst mer på sidan.
MÅLERIVERKTYG
När det gäller valet av appliceringsverktyg handlar det mycket om tycke och smak samt vilket utseende du eftersträvar. Vill du att det ska det se proffsmålat ut med minimalt med penselmärken eller är du ute efter ett mer spraymålat utseende...? OBS! Skummaterial inte lämpliga till produkter hållande starka lösningsmedel (de bryts ner och smular sönder).
Pensel
Att använda en bra pensel är ovärderligt, investera i en pensel med syntetborst av god kvalitet som inte fäller strån. Det finns inget mer förödande än att behöva pilla bort strån från en annars perfekt yta... Använd inte en pensel med naturborst till en vattenburen färg, de släpper inte ifrån sig färgen med samma lätthet och smidighet som en syntetborst. Vattnet får också naturborsten att svälla och stråna blir lättare bli spretiga och tufsiga.
Använder du fel sorts penslar, penslar av bristfällig kvalitet eller gamla stela penslar som inte rengjorts ordentligt... så kommer du inte få det perfekta resultatet du troligen eftersträvar. Lägg inte ner dyra pengar på en färg av bra kvalitet för att sedan kasta bort dem på en skruttig pensel. Penseln och färgen är precis lika viktiga för ett lyckat resultat. Målar du ofta och mycket, prova gärna ett par olika märken, modeller och storlekar för att hitta din favorit. Med rätt skötsel och omsorg kan de hålla i evighet.
Efterslätning
För att få en slätare yta med mindre penselmärken kan man också eftersläta den nymålade ytan med en pensel bättre anpassad ändamålet (fördrivare/moddlare). Penselns uppgift är inte att hålla mycket färg för applicering utan den används till fördrivning, avjämning och utslätning av penselmärken. Borstmaterialet och längden på stråna avgör penselns styvhet och följsamhet och om man föredrar en mjuk eller lite hårdare borst kan variera.
Genom att använda en bred, platt och tunn och pensel med en kompakt borst bestående av fina, korta och tätt sittande strån (spalter brush) får du minimalt med penselmärken. Dra den över ytan med långa, raka och fjäderlätta drag för att få en slät finish. Du kan också använda en torr pensel med supermjuka lite längre strån för att "damma bort" appliceringsmärken. Till detta är grävlingshår (badger brush) det allra bästa, men de är också mycket dyra.
Roller
Det har blivit allt mer vanligt att även möbler målas med en liten mikrofilt- eller skumroller för ett mer "spraymålat" resultat. Det finns rullar med rundade former som minimerar rollerlinjer och det finns rakt skurna rullar som kommer åt längs med hörn/kanter. Till bordsben, stolar och mer svåråtkomliga ytor är 5 cm rollers bra, till en bordsskiva kan rollern gärna var 10-15 cm bred. Luggen ska vara kort.
Till just Fusion Mineral Paint rekommenderar tillverkaren främst en roller av mikrofiber, eftersom det blir mindre luftbubblor än med en skumroller. I det stora hela handlar det dock mer om appliceringsteknik (hur hårt man rollar) och hur tjockt lager färg som appliceras... och det är många som föredrar skumrollers även till Fusion. En filt- eller fiberroller rymmer mer färg och är mer effektiv för spridning av färg, medan en skumroller är mindre strukturerad och utmärkt till efterslätning och utjämning (ytan inte blir mindre knottrig). En skumroller är bra till färger som inte har så bra självutjämnande egenskaper.
Svampar & dynor
Många målar också med en appliceringssvamp eller målardyna istället för pensel. Med dem kan det vara lättare att erhålla riktigt tunna och jämna lager och de är därför mycket populära till lackning. När den dras den över uppstår dock lätt linjer som påminner på penselmärken.
Målardynorna har lite kraftigare struktur och håller mer färg än en svamp. De kan vara ludna (som en platt roller) eller eller klädda med fibertextil (som påminner om frotté). Har du en ren stämpeldyna kan denna också fungera utmärkt som en lite mindre målardyna. För en slätare yta kan du stoppa in målardynan i en nylonstrumpa eller poolfilterpåse...
Använder du en svamp ska den ha hög densitet (tät utan hål), likt den mjuka och släta sidan av en Scotch-Brite. Dixie Belles blå appliceringssvamp har rundade kanter vilket är toppen för att minimera märken och kantlinjer. Även denna kan stoppas in i en nylonstrumpa för längre hållbarhet. Till efterslätning kan också en bred skumpensel fungera bra.
FÄRGTILLSATSER
En fördel med vattenburna färger är att de torkar snabbt... men det kan också vara en stor nackdel, speciellt om du arbetar med dekorativt måleri eller kämpar med att uppnå en felfri finish på ett torrt absorberande underlag eller i miljö med torr och varm luft. När färgen torkar blir den tjockare och trögare att stryka ut, penseldragen blir djupare och flyter inte ut på samma sätt. När du drar penseln eller rollen över den halvtorkade färgen tenderar den att fastna på appliceringsverktyget och lyfta från underlaget. Färgen blir grynig och slutfinishen texturerad med tydligt markerade penseldrag. Det finns därför ofta ett behov att fördröja torktiden hos en färg för att få mer tid till appliceringen. Krit- och mineralfärger är också mer viskösa och krämiga till sin natur och ibland kan det vara fördelaktigt att tunna ut dem.
Vatten
Vattenburna färger kan naturligtvis spädas med vatten för att få en tunnare färg som är lättare att stryka ut, men många färgleverantörer avråder från det. Färgerna har formulerats med precision och har precis rätt mängd vatten för optimal prestanda. Tillsätts vatten förändras dess sammansättning och dess strukturella uppbyggnad vilket kan förändra färgens egenskaper och inverka negativt på vidhäftning, härdning, härdningstid samt ytfilmens kapacitet och utseende.
Vid spraymålning späds ofta färger med vatten så det finns egentligen inga större hinder för att göra det även vid pensel eller roller applicering, men det kräver att du tänker till lite extra kring ditt omständigheter, ditt tillvägagångssätt och vad du har för förväntningar på resultatet. När det gäller filmbildande (vattentäta / vattenavvisande) kan det exempelvis vara befogat att applicera extra tunna lager och förlänga torktiderna mellan strykningarna för att inte fånga fukt i underlaget eller under den torkade ytfilmen. Instängd fukt kan påverka både vidhäftning och härdning samt ge upphov till till ett immigt, fläckigt eller strimmigt utseende när fukten tränger upp mot ytan och försöker ta sig ut. Ta hänsyn till underlagets profil samt vad den målade ytan ska användas till, olämpliga underlag samt ytor som utsätts för högt slitage ställer högre krav på färgen. Du kan behöva kompensera för en rikligt utspädd färg med ett extra lager eller två.
Extenders / Retarders
Extenders och Retarders är färgtillsatser avsedda att ge förbättrat glid (lättare att stryka ut) samt förlänga färgens öppentid (torktid) och därmed också förbättra de självutjämnande egenskaperna. Färgen blir lättare att stryka ut och du mer tid på dig innan färgen börjar torka. Eftersom färgen flyter ut bättre minskas också märken efter penseldragen. De ska inte heller påverka den torkade ytfilmens kapacitet (så länge man inte överskrider rekommenderad dosering). Valet av extender faller både på ekonomi, personlig smak och färgens ursprungliga viskositet.
Tjockflytande extenders
Många extenders är viskösa och tunnar inte ut färgen utan den behåller sin volym. Exempel på lite tjockare extenders är Fusion Mineral Paints och Modern Masters Extender Modern Masters Extender. Även om dessa extender är avsedda till deras färger kan de även användas till andra vattenburna färger. Överdosering av dessa kan leda till ganska ordentligt fördröjd härdningstid.
Tunnflytande extenders
För krit- och mineralfärger som är lite tjockare konsistens kan det vara önskvärd att tunna ut färgen och till det är en tunnflytande extender utmärkt. Dessa extender brukar avdunsta och lämna färgen helt efter ca 24 timmar och påverkar inte inte tiden för härdning lika mycket. Tyvärr produceras inte längre vår mycket populära XIM-extender. Vi hoppas på att finna ett likvärdigt alternativ.
Tips: Extenders är utmärkta till "blending" och "ombre" där du eftersträvar mjuka övergångar mellan olika kulörer.
UNDERLAGET
Om du vill ha en perfekt finish - Slarva inte med grundarbetet! Om inte underlaget är slätt och jämnt kommer resultatet efter målning bli det heller. Vissa färger har visserligen förmågan att fylla ut små ojämnheter... men nej, det duger sannolikt inte för perfektionisten. Däremot kan ett lager med färg tydligare synliggöra vad som behöver åtgärdas.
Slipa & Spackla
Slipa ner trästruktur och resta träfibrer (efter rengöring) samt eventuella ojämnheter, droppar och penselmärken från tidigare målningsarbeten. Fyll igen sprickor och märken med snickerispackel eller träfyllnadsmedel och slipa ytan slät.
Sugande underlag
Enklast applicering får du på ett mattslipat underlag som inte är för poröst och sugande. Ett mycket torrt och sugande underlag kan ställa till stora problem eftersom färgen sugs upp och torkar mycket snabbt. Färgen blir trögmålad och du har inte lång tid på dig innan penseldragen börjar bli mer framträdande, i värsta fall blir färgen grynig och den nymålade ytan grov och strukturerad. Överväg att att försegla underlaget innan målning. Till detta kan du faktiskt ta vad du har till hands... späd ut en sealer, en grundfärg, en filmbildande matt målarfärg eller ett lack med vatten så att du får en tunnflytande blandning som penetrerarar underlaget och täpper till alla porer... eller spraya med ett matt spraylack. Låt torka ordentligt innan du fortskrider.
Notering: För bästa vidhäftning rekommenderar vi ofta en grundfärg till lite blankare färger som Autentico Versante Eggshell och Vivace. I stället för att använda en grundfärg är det många som föredrar att grundmåla med en matt kritfärg eftersom det går att bryta den till samma kulör. Det går alldeles utmärkt, men tänk på att Vintage är mer porös och sugande och kan vara lite svårare att måla över än Versante Matt.
Rent trä
Målar du på rent trä behöver du använda en spärrande grundfärg för att förhindra genomblödning och missfärgning av den målade ytan. Det går bra att späda ut det första lagret, men sedan behöver grundfärgen vara outspädd för att isolera tanniner effektivt. Dessa grundfärger kan vara lite mer svårapplicerade, det brukar bli slätast och snyggast att applicera tunna lager med roller och slipa lätt mellan lagen.
ARBETSMILJÖN
För att lyckas är det också viktigt att tänka på faktorer i miljön som kan påverka ditt resultat.
Dammpartiklar och annat tjafs
Damm och slipdamm är din din fiende! Se till att ytan som ska målas är dammfri och att detsamma gäller dina verktyg och luften rund omkring dig. Du vill inte måla med färg innehållande dammkorn och du vill inte att damm ska landa på din perfekt målade yta innan den hunnit torka... det samma gäller faktiskt i allra högsta grad pollen, löv, småflugor och andra och insekter, vilket är lätt hänt om du står utomhus.
Belysning
Se till att du har tillräckligt bra belysning på plats så att du inte missar skavanker i underlaget och ser vad du gör när du arbetar. Betrakta din nymålade yta från alla vinklar, håll och kanter när du utvärderar ditt resultat.
Temperatur och ventilation
Höga temperaturer, bygglampor, fläktar, solsken och vind... är faktorer som kommer få färgen att torka snabbare och göra det svårare att måla. Hög luftfuktighet förlänger torktiden... Kalla temperaturer kan öka färgens viskositet och göra den mer trögflytande...
MÅLERITEKNIK
Även om du kan förbättra dina förutsättningar genom att förbereda underlaget och använda bra produkter är din appliceringsteknik och noggrannhet helt avgörande för ett lyckat resultat. Oavsett appliceringsverktyg är följande viktigt att tänka på:
Applicera tunna lager färg
Om du vill ha en perfekt finish med ett jämnt och enhetligt färgdjup kan du glömma allt trams om att "ett lager med färg räcker". Ett tjockt heltäckande lager färg blir sällan lika slätt och fint som 2-3 lite tunnare. Är lagret med färg för tjockt blir penseldragen djupare och rollerknottrorna större.
Väl utstrukna lager med färg är speciellt viktigt när du målar med lite trögare krit- och mineralfärger som inte har lika goda självutjämnande egenskaper som tunnare akryl- och lackfärger. Målar du med Fusion Mineral Paint eller Autentico Vivace kan du vara lite mer generös i din applicering.
Överarbeta inte färgen
Eftersom de vattenburna färgerna torkar snabbt bör du planera och dela in ditt arbete i lämpliga sektioner. Är det inte möjligt behöver du arbeta snabbt, metodiskt och effektivt. Det är viktigt att den första penseldraget inte hinner börja torka innan det överlappas av nästa. Måla exempelvis inte först den ena kortsidan sidan av en bordskiva och sedan den andra... För att undvika brott i mitten bör färgpåstrykningen sträcka sig längs med hela långsidan och det första penseldraget bör snabbt åtföljas av nästa.
Undvik att snöa in dig på ett "problemområde" och dröj inte kvar för länge på samma ställe. Gå inte heller tillbaka för att bättra på eller försöka jämna till färg som redan börjat torka. Vänta istället tills färgen är helt torr, slipa ner eventuella ojämnheter och gör dina justeringar i nästa strykning.
Respektera torktider och förläng dem vid behov
Var inte för snabb med att måla nästa lager. Har inte färgen hunnit torka och härda tillräckligt kan fukten i den blöta färgen lösa upp det undre färglagret så det släpper från underlaget. Färgen blir grynig och ytan ojämn och i värsta fall kan du behöva börja om från början. Detta är speciellt viktigt vid hög luftfuktighet, om du målar på problematiska eller blanka underlag som gynnas av längre tork- och härdningstider samt om du späder färgen, använder mycket vatten eller använder extender.
Slipa mellan lagren
Precis lika viktigt som det är att slipa ner struktur och färgdroppar från äldre måleriarbeten... är det att slipa ner de spår och märken som du själv lämnar efter dig. För varje lager av färg byggs ny struktur på och för att bibehålla ytan slät kan det vara nödvändigt att slipa lätt mellan varje lager av färg. För att bara erhålla en lite slätare yta kan du använda ett fint slippapper eller en slipduk, med har du färgdroppar och spill som behöver åtgärdas krävs vanligen ett lite större ingrepp och grövre slippapper.
MÅLA MED PENSEL
MÅLA MED ROLLER
MÅLA MED SVAMP / DYNA
VARVAD TEKNIK
DE OLIKA FÄRGSORTERNA
De olika färgsorterna kan skilja sig ganska mycket gällande konsistens och egenskaper, men det är också viktigt att komma ihåg att variationer också förekommer inom en och samma färgsort. För att ta fram de olika kulörerna utgår man oftast från 2-3 olika slags färgabaser med skild sammansättning, vilket kan påverka både färgens tjocklek, täckkraft och själv utjämnande egenskaper. Exempelvis så innehåller mörka och klara mineralfärger ofta mindre mineraler än de ljusa, vilket gör dem lite tunnare och lättare att sprida ut, men de är samtidigt mer transparenta och kan behöva fler lager (vilket i sin tur kan leda till ett tjockare färgskikt med mer penselmärken och struktur.
AUTENTICO VINTAGE / DIXIE BELLE CHALK PAINT
Autentico Vintage Chalk Paint och Dixie Belle Chalk Mineral Paint är suveräna nybörjarfärger att börja med. De är mycket lätta att arbeta med och väldigt förlåtande. Färgerna håller hög kvalitet, men de är inte speciellt avancerade när det gäller olika finesser för ökad prestanda. De har utvecklats med dekorativt måleri och stor flexibilitet i åtanke och innehåller inte så många komplicerade och krävande tillsatser. Du kan med andra ord måla, blanda, mixa och experimentera hur mycket du vill utan att riskera störa några viktiga funktioner och egenskaper. De är de bästa färgerna för att måla konstnärligt och blanda olika kulörer direkt på ytan som du målar.
De största fördelarna är den suveräna blandbarheten med vatten, du kan i princip kan späda ut färgerna med hur mycket vatten du vill. En tunnflytande konsistens leder till att penselmärken flyter ut och försvinner. Den porösa strukturen gör det också möjligt att "återaktivera" färgen om du upplever att den torkar för snabbt. Genom att doppa penseln i vatten eller spraya ytan du målar får du mer tid på dig att sprida ut färgen och åtgärda eventuella skönhetsfel.
Autentico Vintage Chalk Paint
Autentico Vintage Chalk Paint har en lite tjockare och krämigare konsistens än Dixie Belle Chalk Mineral Paint. Det är en helt öppen och porös färg, vilket gör det löjligt enkelt att slipa ner eventuella droppar, ojämnheter och penselmärken innan du målar nästa lager med färg. Utan större ansträngning kan du får en yta som är len och slät som en babyrumpa. Du måste däremot alltid försegla Vintage för att den ska bli stark och motståndskraftig. Att använda olja eller möbelvax är enkelt, men vill du ha en riktigt tålig yta behöver du lacka... och det ställer lite högre krav på din teknik och skicklighet. Många av Autenticos mörka och klara kulörer har lite sämre täckkraft än Dixie Belles, viket eventuellt kan leda till att ett extra lager färg behövs.
Dixie Belle Chalk Mineral Paint
Dixie Belle Chalk Mineral Paint en akrylbaserad mineralfärg, det gör den starkare och mer motståndskraftig efter härdning jämfört med Autentico Vintage. Färgen är fortfarande mycket blandbar med vatten och extremt lättmålad. Täckkraften är suverän och de självutjämnande egenskaperna mycket goda, men den bjuder på lite mer motstånd efter torkning och det krävs lite mer arbete för att lipa ytan jämn och slät mellan strykningarna. Eftersom det högre akrylinnehållet ger en starkare färg och tåligare yta än Autentico Vintage, är det inte alltid nödvändigt att försegla,.. och ofta räcker det med ett möbelvax för att få en lite mer avvisande yta. Dixie Belle har vattenburna vaxer i sitt sortiment.
FUSION MINERAL PAINT / AUTENTICO VERSANTE MATT
Fusion Mineral Paint och Autentico Versante Matt är två helt skilda färgsorter men de har ändå mycket gemensamt och kan i många fall jämställas i kapacitet och egenskaper. De är ultramoderna, funktionella och praktiska målarfärger som är filmbildande, extremt tuffa och motståndskraftiga. De ställer inte så höga krav på målarens skicklighet och teknik och de flesta upplever dem som mycket behagliga och lätta att måla med. Genom att undvika de vanligaste misstagen är det relativt lätt att erhålla ett snyggt och proffsigt resultat. Den matta och icke- reflekterande finishen maskerar effektivt penselmärken och mindre ojämnheter och normalt sett behövs inte heller något topplack.
Eftersom färgerna är så slitstarka krävs det dock lite större noggrannhet vid appliceringen eftersom misstag är lite svårare svårare att åtgärda i efterhand. Har du råkat få färgdroppar som runnit eller en grov struktur kommer det att krävas lite extra muskelstyrka för att slipa ytan slät igen. Fusion Mineral Paint och Autentico Versante kan inte heller "återaktiveras" av vatten likt de mer porösa och vattenkänsliga krit- och mineralfärgerna. De bör inte heller spädas för kraftigt eftersom det kan påverka färgens härdning och strukturella sammansättning. För maximal styrka i ytfilmen är det eftersträvansvärt att åtminstone måla det sista lagret med outspädd färg. Det gäller framförallt vid målning högtrafikerade ytor som trappor, golv, bänk- och bordskivor och köksluckor samt när det gäller möbler som ska stå i tvättstuga, badrum eller utomhus där fukthalten är hög. När det gäller möbler och andra ytor som inte slits så hårt har det ingen större betydelse... och du kan alltid komplettera med ett annat skyddande ytskikt om du vill.
Fusion Mineral Paint
Fusion Mineral Paint är en ren akrylfärg som inte innehåller några mineraler utöver mineralpigmenten som används för att bryta kulörerna. Akrylfärger till möbelmålning är tunnare till konsistensen och har generellt bättre självutjämnande egenskaper än krit- och mineralfärger. Fusion Mineral Paint är en fröjd att måla med, penseln sveper ytan med lätthet och färgen flyter obehindrat av penseln och sprider ut sig väl. Färgen torkar dock snabbt och det är mycket viktigt att du inte överarbetar färgen eller går tillbaka för att bättra på. Applicera snabbt ett tunt lager och lämna sedan färgen ifred att göra sitt jobb. Drar du med penseln över färg som börjar torka får du kraftigare penselmärken som inte kommer flyta ut och jämna till sig av sig självt.
Är du van att måla med krit- och mineralfärger kommer du först förbluffas över Fusions smidighet... för att sedan kanske frustreras över att du inte kan återfukta ytan med vatten på samma sätt som du är van med. Fusion har en speciell Extender som i första hand rekommenderas för att förlänga torktiden och förbättra de självutjämnande egenskaperna, men det är inte riktigt samma sak som att doppa penseln i vatten eller spraya underlaget så det blir fuktigt. Det går att späda Fusion Mineral Paint med lite vatten (upp till ca 10%), men den är inte alls lika samarbetsvillig som Autentico Vintage och Dixie Belle Chalk Paint. När Fusion Mineral Paint torkar bildas en ytfilm som varken är intresserad av att lösas upp eller släppa in / ut vatten. Färgen kan bli grynig och för mycket fukt i underlaget/färgen kan leda till ett immigt, fläckigt och strimmigt utseende när fukten tränger upp mot ytan och försöker ta sig ut.
Autentico Versante Matt
Versante Matt innehåller upp till ca 30% krita vilket ger lite extra volym och krämighet... samt en viss strävhet och motstånd vid appliceringen. Färgen kan upplevas lite trögare och flyter inte ut riktigt lika bra som en ren akrylfärg. Det gör att färgen behöver penslas ut med lite mer bestämdhet för att erhålla riktigt tunna och jämna lager. Eftersom färgen inte är lika självutjämnande bör du avsluta din penselföring med en fjäderlätt svepning (helt utan tryck) för att släta ut och jämna av eventuella roller- eller pensel märken.
Även om Versante Matt är filmbildande gör den höga andelen mineraler färgen mer mikroporös och genomsläpplig än Fusion Mineral Paint, fukt finner därmed lättare en väg ut (speciellt innan härdning). Det gör att du kan blanda i mer vatten i färgen om du vill (max 20-30%), men att återfukta en yta med färg som håller på att torka kan ändå vara lite knepigt - måste göras i god tid innan färgen hunnit torka för mycket.
AUTENTICO VERSANTE EGGSHELL / DIXIE BELLE SILK All-In-One
Autentico Versante Eggshell och Dixie Belle SILK All-In One är färger som ökat mycket i popularitet den senaste tiden, just för att de inte är helmatta utan har en vacker subtil lyster som både känns och ser mjukare ut. Dessutom är de ofta är ett bättre val till svarta och andra mörka kulörer som lätt kan se lite dassiga och dammiga ut om ytan är helmatt. Även vita kulörer kan gynnas av en lite blankare och mer avvisande yta som inte missfärgas och fläckas lika lätt som en matt.
Färger som har lite mer glans ställer lite högre krav på målaren och här är det viktigare att lägga ner lite extra energi på att försöka få en så slät finish som möjligt. Färgerna upplevs av de flesta som mer svårmålade, men de är det egentligen inte. Vad det handlar om är att imperfektioner i appliceringen syns tydligare. I den blankare ytan skapas ljusreflektioner och skuggningar som gör att penselmärken och ojämnheter i framhävs och upplevs som skarpare. De finns även där när du målar med en matt, men du uppmärksammar dem inte på samma sätt.
Detsamma gäller i hög grad även applicering av topplack som har en högre glans... så ta inte för givet att det är lättare att måla med en matt färg och sedan avsluta med ett lack för att få en tåligare yta med högre glans. Att applicera ett lack snyggt och jämnt kan vara svårare än att måla med en blankare färg direkt...
Både Autentico Versante Eggshell och Dixie Belle SILK All In One är snabbtorkande filmbildande färger vilket innebär att lite tunnare lager och väl tilltagna torktider är att rekommendera för att främja färgens förutsättningar att torka och härda effektivt (viktigt för både vidhäftning och slitstyrka). Det är speciellt viktigt om extra vatten används i appliceringen som riskera att öka fukthalten i underlaget.
Autentico Versante Eggshell
Använd gärna en extender till Versante Eggshell. Applicering med fiberroller och efterslätning med en skumroller (för ett spraymålat utseende) eller en pensel (för ett målat utseende) brukar ge en slät och fin finish. En spalter brush (bred och flat pensel med en kort, styv och tät borst) är bra till att stryka ut Versante Eggshell i tunna jämna lager. Vid sprutmålning kan Versante Eggshell (likt Versante Matt) spädas med vatten (max 20-30%).
Dixie Belle SILK - All-In-One
Silk har bra självutjämnande egenskaper sprider ut sig väl. Applicera snabbt ett jämnt lager och lämna sedan färgen ifred att göra sitt jobb. Drar du med penseln över färg som börjar torka får du kraftigare penselmärken som inte kommer flyta ut och jämna till sig av sig självt.
Tillverkaren har gått ut med klara direktiv om att SILK inte ska spädas med vatten eller blandas ut med vatten i samband med appliceringen (likt Dixie Belle Chalk Mineral Paint), men många vill inte lyssna på det örat och tycker det går alldeles utmärkt - so, whichever way works for you.
För att erhålla en jämn och enhetlig glans och täckning kan det dock vara bättre att tillsätta lite vatten till färgen och blanda den väl och undvika att doppa penseln i vatten eller spraya ytan som målas. Blir underlaget för fuktigt kan leda till ett immigt, fläckigt och strimmigt utseende när fukten tränger upp mot ytan och försöker ta sig ut. Därutöver kan vidhäftning och härdning påverkas negativt. Överväg att att använda en extender istället för vatten.
AUTENTICO VIVACE
Autenticos snickerifärg Vivace innehåller visserligen krita men den är och better sig mer som en lackfärg. Vivace har mycket goda självutjämnande egenskaper och är en ren fröjd att måla med...
MILK PAINT
Milk Paint är tunn och vattnig till konsistensen vilket gör det lätt att skapa en slät yta med minimala penselmärken - det blir helt enkelt inga penselmärken om du inte tillreder en tjock blandning. Däremot kan kan du istället råka ut för lite korn av olösta pigment och mineraler samt färgskiftningar och andra former av struktur, ojämnheter och patina - vilket är vad som ger Milk Paint sin unika karaktär. Det är en mjuk och porös färg och det är lätta att slipa och polera ytan helt slät och len.
AUTENTICO VENICE / VOLTERRA
Dessa färger är tjocka och avsedda till att skapa kraftig struktur... men det betyder inte att man måste göra det. Späd ut med massor av vatten och magi kommer uppstå. Vill du inte använda pensel använd en appliceringssvamp och badda på färgen i flera lager tills önskad täckning erhålls.