VILLKOR
När du handlar i vår webbutik godkänner du våra köpvillkor

Vi har på grund av olyckliga omständigheter har vi varit tvungna att bygga en ny hemsida från grunden under en mycket begränsad tid. Manuellt har vi personligen registrerat flera 1000-tals produktvarianter, med olika lagerantal, vikter och priser. Detta har vi gjort under stress vid mindre lämpliga tidpunkter på dygnet, det vill säga nattetid. Vi har tyvärr inte hunnit genomföra några kontroller och tester innan lanseringen. Vi ber därför om överseende gällande felskrivningar och andra felaktigheter om vi ännu inte upptäckt och åtgärdat. Det kommer sannolikt ta fram till årsskiftet 2021/2022 innan maskineriet rullar på lika effektivt och problemfritt som tidigare. Denna flytt med byte av hemsideleverantör var en förutsättning för att kunna genomföra nödvändiga uppdateringar och behålla Klarna som betalningsalternativ.


BESTÄLLNINGSVILLKOR

Allmänt
  • För att göra en beställning i vår webbutik måste du vara över 18 år. 
  • Alla priser i webbutiken anges i svenska kronor inklusive moms 25%. 
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i utan förvarning beroende på rådande valutakurs, frakthöjningar och prisökningar från våra leverantörer. 
  • Vi förbehåller oss rätten makulera beställningar på varor som är slut i lager*
  • Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar och/eller kunder.

Felaktigt lagerstatus
*Utifrån ett och samma lager säljer vi både i webbutik och direkt till lokala kunder och ibland hinner vi inte uppdatera webbutiken direkt. Ibland sker en felskrivning i samband med uppdateringar. Det kan också hända att en produkt visar sig vara defekt eller inte hålla tillräckligt god kvalitet för att vi ska känna oss bekväma med att sälja den. I dessa fall kontaktar vi dig för att ta reda på hur du vill gå vidare. Om du vill att vi skickar resten av din beställning, om du vill beställa något annat istället eller om du vill makulera (avbryta) hela beställningen. 

Restnoteringar
Generellt gör vi inga restnoteringar eftersom det kan vara omöjligt för oss att veta när en vara åter blir tillgänglig. Att hålla ett stabilt lager är mycket svårt och det finns flera bakomliggande orsaker till detta. I många fall kan vi inte beställa hem en enstaka produkt utan måste uppfylla ett minsta ordervärde hos vår leverantör. Produkter kan också vara tillfälligt slut eller ha utgått ur sortimentet. Det händer att vi inte får allt vi beställt och räknat med, utan att varor är restnoterade eller har missats. En del "distributörer" har inte ett eget lager utan samlar in förbeställningar några gånger om året. Leveranstiderna till oss kan variera mycket beroende på rådande omständigheter och säsong (en pall från Autentico kan i värsta fall ta upp till fem månader) - det gör det mycket svårt att planera inköpen.

Personuppgifter
Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. När du beställer i vår webbutik godkänner du att vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna hantera din beställning. De uppgifter du anger behandlas alltid konfidentiellt och lämnas aldrig ut till tredje part (med undantag från eventuella rättsliga ärenden). Vi använder endast dina kontaktuppgifter i ärenden som rör din beställning. Vi skickar ingen reklam om du inte valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev, vilket endast skickas ut ett par gånger om året.  

Utlandsbeställningar
Handlar du från ett land utanför EU betalar du ingen svensk moms / VAT utan den dras automatisk av i webbutikens kassa. Däremot kommer du att behöva betala moms i ditt eget land samt en import- och tullavgift vid mottagandet av din leverans. Det är du som köpare som står för dessa utgifter.

FAQ Mer

BETALNINGSVILLKOR

I vår webbutik erbjuder vi betalning med Klarna, Payson och Swish. Vill du hellre göra en bankinbetalning direkt till vårt bankgiro eller bankkonto går det också att ordna, men kontakta oss innan du beställer (vi har valt att ta bort det alternativet ur webbutikens kassa eftersom kunder ibland betalade Klarnas fakturor till oss istället för Klarna). 

KLARNA
Klarna är en ledande global betalningsleverantör och shoppingtjänst som erbjuder smarta och flexibla shopping- och betalningslösningar. Informationen nedan gäller under tidpunkten för skrivandet och kan ändras. Aktuella villkor kan du hitta i webbutikens kassa i samband med betalning samt på Klarnas hemsida.

Betala direkt
Säker betalning med kort (Visa och Mastercard), Swish eller Internetbank (direkt banköverföring från ditt bankkonto). Beloppet dras automatiskt från ditt bankkonto inom 1-3 dagar. 
Betala senare 
Betala med faktura 30 dagar (avgiftsfritt), månadsfaktura (samla dina köp och betala allt på en gång) eller med flexibel faktura (möjliggör förlängning av fakturan).
Dela upp
Ett flexibelt alternativ som gör det möjligt att sprida ut kostnaderna och betala i egen takt över 6 månader, 24 månader eller 36 månader. Du kan närsomhelst betala hela din skuld.  

Klarna Kundtjänst
När du väljer Klarna som betalningsalternativ ingår du ett avtal med Klarna. Vid frågor angående gällande tjänster, villkor eller din kredit behöver du kontakta: Klarna kundtjänst ⇒

PAYSON
Payson är en del av Svea Ekonomi och har är i dag flera miljoner användare och tusentals anslutna företag. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. Informationen nedan gäller under tidpunkten för skrivandet och kan ändras. Aktuella villkor kan du hitta i webbutikens kassa i samband med betalning samt på Paysons hemsida.

Betala direkt
Säker betalning med kort (Visa och Mastercard), Swish eller Internetbank (direkt banköverföring från ditt bankkonto). 
Faktura 
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället.  På en mottagen faktura kan det i vissa fall framgå ett ”lägst att betala”, om du väljer ett annat belopp än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal.
Delbetalning
Du kan räntefritt dela upp din betalning över 3-12 månader. Vid köp större än 5000 kr kan avbetalningen ske över 24 månader där en ränta tillkommer.  

Payson Kundservice
När du väljer Klarna som betalningsalternativ ingår du ett avtal med Payson. Vid frågor angående gällande tjänster, villkor eller din kredit behöver du kontakta Paysons kundtjänst.
Kontaktformulär ⇒
Tel. 08-470 94 00

FAQ Mer

LEVERANSVILLKOR

Fraktsätt
Vi skickar beställningar med både PostNord och DHL. Ditt paket skickas alltid ett ombud / Service Point om inte annat väljs eller avtalas (undantaget mindre brev). Vi kan ordna med hemleverans eller leverans till en företagsadress mot en extra kostnad. Priset kan variera kraftigt beroende på paketets storlek och ort så du behöver kontakta oss för prisuppgift innan du Hemleverans och leverans till företagsadress kräver att någon finns på plats för att signera för leveransen.

Fraktkostnad
Vi har en enhetsfrakt som för närvarande ligger på 79kr (oavsett beställningens storlek), men det finn undantagsvaror som t.ex. färgkartor och färgprover som har en lägre fraktkostnad samt möbler som skickas på pall. 

Leveranstid

PostNord
Post Nord hämtar upp leveranser hos oss dagligen, oftast mellan kl.11:00 - 12:00. Beställningar som inkommer innan kl.10:00 skickas ofta samma dag, men det är beroende på beställningen storlek och antalet "sista-minuten beställningar" som inkommit. Leveranstiden med Post Nord kan vi sedan inte påverka, vanligen tar det 1-2 vardagar till södra södra Sverige och 2-3 var dagar till norra Sverige. I samband med storhelger, röda dagar, Black Friday samt innan Jul och över julhelgerna kan leveranserna ta längre tid. Om du bor pålandet kan du ibland boka lantbrevbäring och få till paket levereat till hemmet utan kostnad. Kontakta PostNord för att ta reda på vad som gäller ditt postnummer

DHL
DHL kör endast måndagar och onsdagar i vårt område och de kommer vanligen tidigt på morgonen (runt 09.00). Vill du vara säker på att din beställning ska hinna med måste du beställa senast kvällen innan.  Leveranstiden med DHL kan vi sedan inte påverka, vanligen tar det 1-2 vardagar till södra södra Sverige och 2-3 var dagar till norra Sverige. I samband med storhelger, röda dagar, Black Friday samt innan Jul och över julhelgerna kan leveranserna ta längre tid.

Val av ombud
Har du speciella önskemål angående utlämningsställe kan du meddela oss det på din order när du kommer till webbutikens kassa, annars väljs det ombud som genereras automatiskt av DHL's respektive PostNords bokningssystem utifrån postnummer. Ligger ditt närmsta ombud i en annan kommun behöver du meddela oss så att vi kan söka manuellt.

Sök: PostNord Ombud ⇒
Sök: DHL Ombud ⇒

Avisering & Godssökning
I samband med att vi bokar ditt paket för upphämtning och leverans skickar vi ett leveransbesked till din e-post adress som innehåller både sändningsnummer och en spårningslänk. Därefter brukar det ta 1-3 vardagar innan det kommer fram (fraktbolagen hämtar inte paket under helgen så helgbeställningar tar ett par dagar extra). När paketet kommit till din Service Point kommer du att att få en avisering via SMS om du angivit ett mobilnummer, annars skickas aviseringen till din e-postadress. Den vanligaste anledningen till att man inte får någon avisering är att man råkat uppge ett felaktigt mobilnummer. Efter två SMS aviseringar skickas istället en påminnelse via brev. Om du undrar vart ditt paket har tagit vägen gör i första hand en egen spårning vi spårningslänken för att se vart ditt paket är. Har et kommit fram till din Sevice Point kan du hämta ut det med sändningsnummer och ID-handling (även om du inte fått någon avisering). Om du får problem kontaktar eller paketet verkar ha hamnat på villovägar kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

Packmaterial
Vi använder både nytt och återanvänt förpackningsmaterial (från våra leverantörer) och packar säkert i enlighet med transportbolagens direktiv. Det är vårt ansvar att säkerställa att ingen färg läcker ut och skadar andra paket under transport. Betydande transportskador är extremt ovanligt.

FAQ Mer

AVHÄMTNING

Varor förbeställda i webbutiken kan hämtas i direkt från vårt lager i Roslagen.

FAQ Mer

OUTLÖST PAKET  Viktigt!

OBS! Hämta ut ditt paket annars kan det bli väldigt dyrt!
Ha full koll på dina leveranser från Post Nord:  PostNord Appen ⇒ 
Ha full koll på dina leveranser med DHL:  Mina Paket Appen ⇒ 

Liggtid hos ombud 
Vi skickar alltid beställningar inom 1-2 vardagar. I samband med det får du ett e-postmeddelande från oss med sändningsnummer och en spårningslänk. Har du inte fått en SMS-avisering från ditt ombud inom fem dagar - var god kontrollera din e-post och gör sedan en spårning för att se vart ditt paket befinner sig. Ofta finns paketet redan hos ombudet men något  kan ha gått fe
l med aviseringen. Du kanske råkat ange ett felaktigt telefonnummer, din inbox kanske är full eller så har aviseringen hamnat bland skräpposten...
  • Liggtiden för paketet på PostNords ombud / utlämningsställe är 7 dagar, därefter går det i retur till oss. 
  • Liggtiden för paketet på DHLs ombud / utlämningsställe är 14 dagar, därefter går det i retur till oss. 

Förlängning av liggtid
Om ditt paket är skickat med PostNord till ombud finns möjlighet att förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app. 
DHL erbjuder inte något sådant alternativ.

Returavgift
Ombudsreturer debiteras med en avgift mellan 200-450kr / paket för att täcka våra kostnader. Beloppet kommer att dras av innan vi gör en återbetalning på resterande värde. Fraktpriset vi tar ut i vår webbutik är rabatterat och det priset gäller endast i samband med ett köp som fullgörs. Den faktiska fraktkostnaden för att skicka ett paket ligger mellan 89-240 kr (beroende på storlek och vikt) exklusive packmaterial, vilket innebär att kostnaden för ett returnerat paket blir minst det dubbla (DHL tar ut en extra avgift för hanteringsavgift av returer). Det är en kostnad vi inte kan stå för.

Observera att vi inte heller återbetalar beloppet för målarfärg från Autentico eftersom är bruten till kulör efter din beställning. Det samma gäller textil som är klippt till efter det måttet du angett. Om orderns värde är lägre än expeditionsavgiften debiteras du inte mer än vad du har betalat för ordern. 

Kan ni skicka om paketet?
Vi kan skicka om paketet mot att du betalar en ny fraktavgift.

FAQ Mer

TRANSPORTSKADOR  Viktigt!

Ditt ansvar
Vi kontrollerar alltid att varorna är hela innan leverans och vi packar dem med stor omsorg och mycket skyddande emballage. Det är därför extremt sällsynt att varor får betydande skador. När du tar emot en vara övergår fraktbolagets ansvar till dig, det är därmed din skyldighet att säkerställa att en reklamation görs i tid och på rätt sätt.

Synlig skada
Synlig skada på godset/kartongen ska reklameras genast vid mottagandet och skadans omfattning bestyrkas av ombudets personal. Fraktbolagets ansvar upphör när varan överlämnas till dig. Hämtar du ut en skadad låda utan att göra en anmälan godkänner du varans befintliga skick och friskriver därmed transportbolaget från ansvar, som följd kan det bli svårt att få ut någon ersättning. Inspektera lådan för att upptäcka bucklor, eventuella hål och djupa revor. Våra lådor ska inte skramla eftersom de är fyllda med emballage och inte innehåller löst liggande liggande varor. Känner du dig osäker eller vet med dig att du köpt något som är ovanligt skört kan du alltid öppna paketet på plats.

Dold skada (om innehållet är skadat utan att det syns något utanpå lådan)
Mottagaren uppmanas att i omedelbar anslutning till mottagandet av godset kontrollera om det är behäftat med dold skada. Eventuell skada på innehållet ska anmälas snarast snarast! Vill du att vi hjälper dig att reklamera skadan till transportbolaget (normalfallet) gör vi det gärna, men en förutsättning för ersättning är att du följer våra anvisningar.

  • Vänta inte med att kontrollera dina varor! En sen reklamation kan innebära att ingen ersättning betalas. Villkoren kan skilja sig lite mellan de olika fraktbolagen, men vi rekommenderar att du meddelar oss inom ett par dagar från mottagen leverans. 
  • För att en reklamation ska godkännas måste det finnas bevis att varan är korrekt paketerad och att skadan inte uppstått som följd av bristfällig hantering och emballering. Därför behövs alltid bildbevis! Var god följ våra instruktioner nedan.

Bildbevis
Fraktbolagen kräver tydliga fotografier på godset för att kunna avgöra hur skadan uppkommit samt bedöma om emballaget varit tillräckligt. Fotografera därför ALLTID både emballage och den skadade varan. Utan bildbevis avslås en reklamation och ingen ersättning betalas ut.

  • Ta ett foto rakt ner i lådan innan du packar upp om du ser en skada eller om om färg läckt ut.
  • Packa upp och ta ett samlingsfoto på allt innehåll (hela beställningen).
  • Ta ett foto som visar att färgburken är inlindad i sträckplast, omsluten bubbelplast och har metallclips som håller fast locket.
  • Ta närbilder på alla skador och eventuella bucklor.
  • Fotografera både insidan och utsidan av transportlådan (för att bevisa att ingen synlig påverkan fans vid mottagandet).
  • Ta ett samlingsfoto på ALLT emballage som använts inklusive bubbelplast, packchips och papper.
  • Släng aldrig något (varken trasig vara, låda eller annat emballage) och använd inte en transportskadat produkt innan du kontaktat oss. Ytterligare bilder kan komma att efterfrågas och ibland behöver varan returneras till fraktbolaget eller oss .

Buckliga färgburkar
Färgburkar kan ha svårt att klara transport helt utan påverkan på grund av fraktbolagens maskinhantering och kraftiga stötar (ej säkrade under transport utan flyger runt i bilarna). De flesta bucklor som uppstår är dock av lindrig art och kan tyckas tillbaka. Själva burken betraktas som en förpackning och en skada på burken påverkar naturligtvis inte innehållet och kvaliteten på färgen (den går fortfarande utmärkt att använda). Endast färgburkar som har större skador med färg som läckt ersätts eller kompenseras för beroende på skadans omfattning.

FAQ Mer

ÅNGERRÄTT  Viktigt!

Avbryta en beställning eller göra ändringar 
Du kan makulera eller göra ändringar till din beställning utan kostnad innan hanteringen av den är påbörjad. Det gäller med andra ord att du är snabb att kontakta oss! Vi påbörjar vanligen din beställning inom ett par timmar. När du har fått ett leveransbesked från oss är det tyvärr redan för sent. Din beställning är redan hanterad, plockad, packad och bokad för upphämtning och leverans. Har du köpt färg från Autentico så är den redan bruten och har du beställt tyg så är det redan klippt... 

Förändringar i din beställning innebär att vi måste packa om den och boka en ny upphämtning samt göra nödvändiga administrativa uppdateringar i våra betalsystem samt i lagerstatus. Vår tid är en mycket värdefull bristvara och vi ber dig tänka igenom din beställning noga och ställa eventuella frågor i förväg -  innan du beställer.

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oanvänt och oskadat skick, i sin originalförpackning (om sådan finns). 

Kostnad
Vid ångrat köp står du som kund för samtliga fraktkostnader vilket innebär att du kommer att debiteras 
du en avgift mellan 89-440kr beroende på omständigheter som returpaketets storlek och om du returnerar hela din beställning eller endast delar av den. Vi tar inte ut någon administration- eller serviceavgift utan beloppet avser endast att täcka våra direkta utgifter i samband med din beställning och din retur.

Fraktpriset som du betalar när du handlar i vår webbutik är lågt i förhållande till vad det egentligen kostar att skicka ett paket. Vi betalar vanligen mellan 89-220kr för ett paket, men det är inte ovanligt att större beställningar (med fler paket) kostar mellan 400-650kr att skicka. Därutöver tillkommer också kostanden för emballage (som inte heller är billigt). Vår rabatt på ditt fraktpris gäller endast i samband med ett köp som fullgörs och inte vid returer. 

Förfarande
Skicka inte tillbaka varor innan du kontaktat oss för vidare instruktioner. Vi löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav. Vi åker inte heller till ombud för att hämta ut paket (flera mil).
Vi har avtal med både DHL och PostNord och de kör till oss regelbundet. Du kommer få en returfraktsedel av oss. 

Återbetalning till dig görs först efter att vi har mottagit och kontrollerat varan. Packa väl! Om varan skadas under transporten är du betalningsansvarig (vilket föranleder till avdrag på återbetalningen eller utebliven sådan). Är en vara beställd mot faktura kan vi korrigera den så att du får en ny faktura med rätt belopp. Är reklamationen sent inkommen behöver du betala din fulla faktura för att slippa extra kostnader i form av påminnelseavgift m.m. Istället gör vi en kreditering och du får beloppet återbetalt.

OBS! Ångerrätten gäller inte alla varor 
Ångerrätten gäller inte beställningsvaror, det vill säga varor som har anpassats efter dina önskemål.

Autenticos färgsortiment är alldeles för stort för att det ska vara praktiskt och ekonomiskt möjligt att lagerhålla alla olika sorters färger, kulörer och burkstorlekar. Vi lagerhåller därför inga färdiga kulörer, endast obruten färgbas. Precis som större färghandlare bryter vi kulören efter din beställning och eftersom nyansen är särskilt framtagen till dig efter dina önskemål tar vi den inte i retur. Har vi inte påbörjat din order än kan du givetvis ångra och avbryta ditt köp av färg eller be om att få den bruten till en annan kulör. Innan du köper färg från Autentico rekommenderar alltid att du börjar med en färgkarta, färgprover eller en mindre bruk om du känner dig osäker i valet av kulör.

Ångerrätten gäller inte heller tyger som säljs per löpmeter, eftersom de klipps från rulle efter det mått du angivit i din beställning.

FAQ Mer

FÖRSENAD / FÖRSVUNNEN VARA

Förseningar
Vi garanterar inte några leveranstider utan våra uppskattningar baserar sig på information från fraktbolagen samt vad som normalt sett är tycks vara rimligt att förvänta sig. Vi kan inte ta ansvar för fraktbolagens leveranstider och 
betalar inte ut ersättning vid fördröjd leverans, varken i form återbetalning av fraktkostnaden eller kompensation för eventuell påverkan av att innehållet blir försenat. Planera dina inköp i tid så att du har goda marginaler!

Försvunnen leverans
Om du misstänker att din försändelse försvunnit tar du kontakt med oss så att vi kan utreda ärendet vidare. Om inte paketet kan lokaliseras inom ett par dagar skickar vi antingen e
n ny likvärdig vara (om det finns på lager) eller återbetalar beloppet för din beställning. Om paketet dyker upp så är det viktigt att du inte hämtar ut det, ignorera aviseringarna och låt det gå i automatisk retur till oss.

FAQ Mer

FEL I LEVERANSEN

Har du fått fel vara eller saknas det något?
En felaktig leverans bör reklameras snarast så att vi har möjlighet att rätta till felet. Efter att du kontaktat oss återkommer vi med instruktioner angående hur vi på bästa sätt löser reklamationen. Beroende på hur vårt lager ser ut är hanteringen olika. Kan vi inte korrigera misstaget får du pengarna tillbaka. Skicka inte skicka tillbaka en felaktig vara innan du kontaktat oss. Vi står för eventuella returkostnader och du kommer du att få en returfraktsedel av oss. Vi löser inte ut varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav. Använd rikligt med emballage och packa på ett sätt som förebygger skada. Det är du som ansvarar för att varan kommer fram till oss i oskadat skick
.

FAQ Mer

REKLAMATION AV FÄRG  Viktigt!

Viktigt!
Kontrollera ALLTID din färg innan du använder den!
Det åligger dig som kund att kontrollera alla beställda produkter (alla burkar med färg) vid mottagandet med hänsyn till eventuella fel och brister. Om du misstänker produkten har ett produktionsfel eller är defekt är det ditt ansvar att meddela oss INNAN du använder den till ditt planerade projekt (inte efter).  Testa också alltid testa produktens kompabilitet med underlaget du målar.

  • Anser du att att nyansen felaktig ska du inte använda den!
  • Anser du att konsistensen är avvikande ska du inte använda den!
  • Upplever du att färgen beter sig konstigt eller att resultatet är bristfälligt ska du inte fortsätta att måla!  (t.ex. dålig täckning, färg som separerar eller bristfällig vidhäftning) 

Kontakta alltid oss innan du fortskrider
Detta är mycket viktigt för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt! Tyvärr är det vanligt att kunder som gör en reklamation redan har använt upp all färg och även slängt burken. För att vi ska kunna göra en felsökning, lista ut vad som orsakat problemet och sedan åtgärda det på bästa sätt... räcker det inte med bilder på det du målat och din beskrivning av problemet. Vi behöver fotografier på burketiketten (vit etikett med information om färgsort, volym och brytningsdatum) samt burkens tillverkningsnummer (finns på botten). Det är information som är absolut nödvändig för att vi ska kunna spåra och rätta till eventuella felaktigheter eller misstag som skett under produktion, märkning eller brytning av kulör. Upplever du vidhäftnings- eller täckningsproblem måste vi också veta mer om underlaget du målar på (material,  kulör, färg, matt, blankt, och eventuella ytbehandlingar) samt vilket grundarbete du utfört. 

Tillverkningsnumret är nödvändigt för att vi ska kunna hantera en reklamation och registrera en avvikelse med tillverkaren. Du måste kunna också returnera färgen för testning och bedömning om det efterfrågas. Har du redan använt färgen är det tyvärr också ofta försent att rädda situationen genom att åtgärda den bakomliggande orsaken bakom problemet... och sannolikt måste du börja om från början.

Är det fel på färgen?
Nyansskillnader kan förekomma med det är sannolikt inte något fel på själva målarfärgen... Varje tillverkningsomgång genomgår noggranna kvalitetskontroller innan den släpps på marknaden. Rör det sig om ett tillverkningsfel är det inte bara en burk som är felaktig utan 1000-tals (och många reklamationer är att vänta). Det är ytterst sällsynt att det är fel på en enstaka färgburk. I de fall det förekommer har det som regel med felaktig hantering, kontaminering och förvaring att göra (färgburken har exponerats för negativ påverkan av något slag). Vi förvarar all färg i fukt- och  temperaturkontrollerad miljö samt kontrollerar och skakar burkar i maskin innan leverans. Vi tar inte ansvar för en färg som separerat, torkat ut, klumpat ihop sig eller en metallburk som rostat... några månader efter mottagandet. Ansvaret för hur du tar hand om dina målarfärger och förvarar dem faller helt och hållet på dig.

Fryst färg
Färger är känsliga för frysning och det kan inträffa under transport även om det är mycket ovanligt, sedan vi startade 2014 har vi endast haft två incidenter. Färgers egenskaper och prestanda skiljer sig åt och direktiven från de olika färgtillverkarna varierar. Fusion Mineral Paint klarar t.ex. frysning upp till tre gånger... medan Dixie Belles Mineralfärg är känsligare. Kontakta oss om det inträffar.

Bristande kvalitet och resultat
Att du inte är nöjd med hur en färg presterar är inte samma sak som att produkten är defekt. Naturligtvis är det inte omöjligt och vi tar varje reklamation på allvar, men framförallt försöker vi hjälpa dig att få det resultaten du önskar. Oftast går problem att härleda till:

  • Färg som inte blandats och skakats tillräckligt. 
  • Ett kulörval med generellt sämre täckkraft (utan grundfärg).
  • Ett underlag som inte är lämpligt att måla.
  • Bristande / felaktigt grundarbete eller avsaknad av grundfärg när rekommenderat.
  • Felaktig förfarande eller bristande appliceringsteknik.
  • Tork- och härdningstider som inte respekteras.

Vi hjälper dig alltid så gott vi kan med felsökning och problemlösning när du är missnöjd med en produkt, men vi ersätter inte färg för att resultatet inte lever upp till dina förväntningar. Observera att variationer gällande konsistens, täckning och åtgång mellan olika kulörer är fullt normalt (skillnaderna kan vara stora) och utgör ingen grund för reklamation. 

Felaktig nyans
Variationer gällande nyansen kan förekomma mellan olika tillverkningsomgångar (samt även mellan olika burkstorlekar och olika färgsorter...) och måste tyvärr accepteras. Det är helt enkelt ingenting vi kan påverka. Har du ett större projekt på gång är det viktigt att du kontrollerar alla färgburkar du köpt så att de har exakt samma nyans (uppmålat prov - inte blöt färg i burken). Generellt rekommenderar vi att du först blandar alla burkarna med varandra innan målning för att säkerställa ett enhetligt resultat.

Hållbarhet
Produkter kan kontamineras vid bruten försegling och användning (doppa inte penseln direkt i burken) och de kan oxidera eller torka ut i kontakt med syre. Dixie Belles färger och lacker  har tenens att separera snabbt och bilda klumpar, se till att blanda och skaka dem både ordentligt och regelbundet. Autenticos färgburkar är inte rostfria och eftersom färgen är vattenbaserad är oxidering och rostbildning nästan oundviklig (på insidan uppe vid burkens öppning där det finns en luftficka). Det går fortfarande utmärk att använda färgen, torka bara av kanten innan du skakar burken. Själva färgen håller i många år, men oxidering kan ske på några veckor även vid oöppnad burk (det är inte vakuum i burken). Överväg glas- eller plastburk i rätt storlek (utan för stor luftspalt) för långtidsförvaring. Förvara färger i kontrollerad temperatur och skydda dem mot UV-ljus.

FAQ Mer

VILLKOR VID KÖP AV MÖBEL 

Informationen nedan gäller för tidpunkten av skrivandet och kan komma att förändras av fraktbolagen utan vår vetskap. 

Kvalitén
Möblerna vi säljer är inte formstöpta eller fabrikstillverkade. De är tillverkade och snidade för hand vilket innebär att mindre ojämnheter och märken förekommer. Vi upplyser om eventuella skavanker och skickar närbilder för godkännande innan leverans. 

Ångerrätt 
Vid ångrat köp står du för returkostanden och du ansvarar för att möbeln packas på ett sådant sätt att den inte kommer tillbaka till oss med skador. Vi kan hjälpa till med returbokningen och retursedel. Observera att den den faktiska returkostnaden debiteras, vilken oftast är högre än vad du betalat för leveransen (vilken är rabatterad).

Reklamation
Du köper möbeln i befintligt skick enligt överenskommelse. Sprickor och separation av olika delar kan inträffa även efter lång tid och inte godkänns som grund för reklamation. Trä är ett levande material som förändras och rör sig beroende på årstid, temperatur och luftfuktighet. Vi förvarar möblerna i temperaturkontrollerad miljö under minst ett år innan försäljning.  

Leveransmetod
Utanför vårt lokala område skickas möbler med DHL Home Delivery (hemleverans) och för säker transport packar vi på pall. Hemleverans sker med DHL's lastbil och gäller endast om du bor utmed farbar väg. Leverans av godset sker helgfria vardagar mellan kl 07.00-17.00 till tomtgränsen om du bor i hus och till porten om du bor i lägenhet. Om portkod krävs måste denna meddelas oss/DHL. DHL kontaktar dig för att boka dag för utkörning. Som mottagare kan du inte bestämma en exakt tid, utan får förhålla dig till ett intervall på normalt 2-3 timmar. Tidpunkten styrs av DHL's fasta turer på din ort. Du blir vanligen uppringd av chauffören cirka 30 minuter före ankomst. Inbärning ingår ej. OBS! Om DHL inte kan få tag i dig på angivet telefonnummer eller om du inte finns på plats vid avtalad tid för leverans kan inte möbeln levereras och du debiteras en extra avgift för ny utkörning eller retur.

Du är varmt välkommen att själv hämta möbeln eller ordna med egen transport. Om du ansvarar för transporten tillfaller även ansvaret för eventuella skador dig.

Fraktkostnad
Priset inom Sverige är förnärvarande 950kr.

Tillval mot en extra kostnad
OBS! Tillval kan endast erbjudas till vissa postnummer. Önskemål om tillval måste därför meddelas oss i förväg.

Leverans kvällstid
Ibland kan det vara svårt att vara hemma dagtid när DHL levererar sina varor. Som tillval finns därför kvällsleverans vardagar mellan klockan 17:00-22.00. 

Inbärningshjälp av en person
När beställningen är lastad på pall erbjuder DHL inkörning/framkörning med pallastare om möjlighet finns. Tänk på att förbereda fri passage innan leveransen kommer. Trappor och smala passager utgör ett hinder för tjänsten. Beställer du även tillvalet ”Återtag av emballage” kan du få hjälpa att nära in möbeln efter att du packat upp den. Du som kund måste dock kunna hjälpa till att bära om möbeln väger mer än 25kg, annars behöver tillvalet "Inbärningshjälp av två personer" beställas.

Inbärningshjälp av två personer
När beställningen är lastad på pall erbjuder DHL inkörning/framkörning med pallastare om möjlighet finns. Tänk på att förbereda fri passage innan leveransen kommer. Trappor och smala passager utgör ett hinder för tjänsten. Beställer du även tillvalet ”Återtag av emballage” kan du få hjälpa att nära in möbeln efter att du packat upp den. Dubbelbemanning krävs om du som kund inte har möjlighet att hjälpa till om möbeln väger mer än 25 kg.

Återtag av emballage
DHL erbjuder då att ta med sig transportemballaget tillbaka mot en extra kostnad. Som kund måste du vara behjälplig att emballera av leveransen. Tänk på att DHL inte tillhandahåller nytt emballage vid en eventuell retur utan det får du i så fall ordna med på egen hand.

Avhämtning på terminal
Om du inte har möjlighet att vara hemma vid leveransen kan du välja att själv hämta din leverans på närmaste DHL terminal. Detta tillval kostar inget extra. 

FAQ Mer

RESERVATIONER / ANSVARSFRISKRIVELSE  

Reservationer
Vi reservera oss för:

  • Felskrivningar, felaktiga prisuppgifter och felaktigt lagerstatus
  • Missvisande färgåtergivning på stationära skärmar och mobila enheter.
  • Force Majeure samt andra avvikelser och problem som ligger utanför vår kontroll. 
  • Otillfredsställande resultat.

Felskrivningar och felaktiga uppgifter
Utifrån ett och samma lager säljer vi både i webbutik och direkt till lokala kunder och vi hinner inte alltid uppdatera webbutiken direkt. Ibland sker också direkta felskrivningar i samband med uppdateringar av priser och lagerantal. Det kan också hända att vi i samband med din orderhantering  upptäcker att en produkt inte håller tillräckligt god kvalitet för att vi ska känna oss bekväma med att sälja den. I alla dessa fall kontaktar vi dig för att ta reda på hur och om du vill gå vidare. Du kanske vill beställa något annat istället... du kanske vill att vi skickar resten av beställningen ändå... eller så vill du avboka allt?

Handläggning av felaktiga prisuppgifter
Små felskrivningar gällande en varas pris bortser vi vanligen från, vi står för vårt misstag och du får varan för angivet pris. Gäller det större felskrivningar och/eller mer betydande belopp kan vi inte vara så generösa eftersom varje förlustförsäljning slår hårt mot vår ekonomi. Beroende på omständigheter kompenserar vi dig ofta på annat sätt t.ex. med en extra gåva eller rabattkod för ditt nästa köp. Det samma gäller om du meddelar oss om en prisavvikelse som du upptäckt i vår webbshop. 

Konsumentverket om felaktiga prisuppgifter
Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den. Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset. Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Färgåtergivning
Färgåtergivning på skärmar kan skilja väldigt mycket från verkligheten och nyanserna kan variera beroende på enhet, varumärke, modell och inställningar. Vi försöker informera utförligt om riskerna med att köpa färg on-line och rekommenderar alltid att du börjar med färgkartor och färgprover även om de inte heller alltid  är exakta. Variationer gällande nyansen kan även  förekomma mellan olika tillverkningsomgångar och måste tyvärr accepteras.

Force Majeure
Krig, naturkatastrof, omfattande arbetsmarknadskonflikt, allvarlig smittspridning, myndigheters beslut och andra förhindrande omständigheter som ligger utanför vår kontroll skall utgöra grund för befrielse från fullgörelse av avtalsenliga skyldigheter och förpliktelser. 

Otillfredsställande resultat
Underlagets profil (material, egenskaper, tidigare behandlingar och beläggningar m.m), klimatförhållanden (temperatur, luftfuktighet och ventilation m.m.) och personlig investering (nivån på utfört grundarbete, noggrannhet och appliceringsteknik) är faktorer som påverkar produktens tork- och härdtider, vidhäftning, prestanda, funktion och slitstyrka. Därutöver påverkar också naturlig fallenhet, skicklighet, appliceringsvana och konstnärlighet resultatets kvalitet och utseende. Hantering samt förvaringsförhållanden påverkar också produkters funktion och livslängd (t..ex. kontaminering, uttorkning, extrema temperaturer och UV-ljus).

Tillhandhållen information, tekniska data, tillämpningsinstruktioner och rekommendationer är delgivna efter bästa förmåga och tillgängligt produktmaterial under tidpunkten för skrivandet. Informationen är icke-bindande och kräver fortfarande att du alltid gör dina egna lämplighetstester med de produkter du planerar att använda till dina specifika applikationsändamål. Resultatet du erhåller ligger helt utanför vår kontroll och ansvaret hamnar därför uteslutande på användaren. 

Det åligger dig som kund att kontrollera beställda produkter vid mottagandet med hänsyn till eventuella fel och brister. Om du misstänker produkten har ett produktionsfel eller är defekt (beter sig ovanligt eller ser annorlunda ut än förväntat) är det ditt ansvar att meddela oss INNAN du använder den till ditt planerade projekt (inte efter). 

FAQ Mer

COPYRIGHT - Skyddat innehåll

Material och bilder på hemsidan är skyddade av lagen om upphovsrätt. 

Bilder och fortgrafier
Bilder får inte användas tillstånd från upphovsman. Vi använder fotografier från många olika källor, de härstammar bland annat från från leverantörer, ambassadörer, samarbetspartners och kunder. Vissa bilder har vi köpt rättigheten till, andra har vi erhållet genom avtal, tillstånd och olika samarbeten. Vi har ett ansvar gentemot dessa parter att se till att deras bilder skyddas.

Text och information
All text på vår hemsida och i vår webbutik tillhör oss och får inte kopieras och användas i annat syfte än privat. Det ligger 100-tals timmar av efterforskning, översättning och sammanställning bakom våra informationssidor och produktbeskrivningar. Våra tips och råd härstammar från omfattande produkttestning, våra egna erfarenheter och flera år av kundsupport. Det kommer inte gratis och vi är måna om att skydda vårt omfattande arbete som är en av våra största tillgångar. Vi gör också uppdateringar regelbundet och det är mycket frustande att se inaktuell text cirkulera på andras sidor. Är du återförsäljare för samma eller likande produkter behöver du söka egen information, skriva dina egna texter och själv ta ansvar för innehållet. 

FAQ Mer

SPAM & COOKIES

Spam
Vi medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som inte är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte.

Cookies
Denna hemsida använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du besöker en webbplats. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner samt förenkla och förbättra användarupplevelsen av webplatsen. Cookiefilerna på vår hemsida är helt anonyma och innehåller ingen personlig information utan hjälper oss främst att samla generell web- och besöksstatistik. Statistiken hjälper oss att förbättra innehållet på webbplatsen.

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Stänger du av cookies kan det innebära att vissa delar av denna hemsida inte fungerar optimalt. 

FAQ Mer