Varukorg
Total summa: 0,00 SEK Till kassan Fortsätt att handla
MÅLA VÄGGAR MED VENICE
Rekommendationer och tips för målning av interiöra väggar med kalkfärg
Att måla med väggar med Autenticos kalkfärg VENICE är lite speciellt eftersom teknik och penselföringen påverkar hur resultatet kommer se ut. Dessutom krävs det att du lägger ner lite mer tid på på förarbetet och grundmålar med mineralisk och porös grundfärg.
Venice Lime Paint
Autentico Venice Lime paint är en traditionell kalkfärg som är mycket omtyckt för sin naturliga och lite flammiga karaktär. Kalkfärg har den unika förmågan att att variera sitt utseende alldeles på egen hand... men det är inte en "effektfärg" formulerad för att se ut på ett visst sätt. Med Venice kan man tveklöst förvandla en yta till ett unikt konstverk, men resultatet ligger helt och hållet i målarens teknik.
Alkalisk kalkfärg är en levande och fuktkänslig färg som bjuder på en naturlig nyansvariation och det är dessa egenskaper som utnyttjas och förstärks i dekorativt måleri. Genom olika appliceringstekniker och måleriverktyg kan olika av visuella effekter erhållas som påverkar slutresultatet.
Venice lever sitt eget liv och om du är du en perfektionist med stort kontrollbehov kanske det inte är den rätta rätt färgen för dig? Det kommer garanterat krävas ett par storbråk innan ni kommer överens om en kompromiss, men om du har en naturlig fallenhet för dekorativt måleri kommer du snart lista ut hur du ska manipulera Venice till att göra precis som du vill... Det bästa sättet att måla är dock att släppa sin plan, stirra dig inte blind på bilden inredningsmagasinet utan följ med på resan istället! Det är bara att fortsätta att leka, experimentera och lägga till mer tills du är nöjd.
Många som använder Venice är dock inte alls intresserade av speciella effekter utan det är andra egenskaper som lockar. Det är Autentcicos mest naturliga färg som inte innehåller några plaster eller syntetiska bindemedel. Venice är en diffusionsöppen färg som andas och har antimikrobiella egenskaper.
FÖRBEREDELSER
VAL AV NYANS
Färgåtergivning på skärmar så kan skilja sig mycket från de verkliga kulörerna, nyanserna varierar beroende på vilken enhet som används (mobil, padda, dator), varumärke och modell samt personliga inställningar. När det gäller Venice finns det dessutom andra faktorer att hänsyn till:
OLIKA UNDERLAG
Eftersom Venice inte innehåller några syntetiska bindemedel behöver underlaget vara poröst (sugande) och mineraliskt för optimal vidhäftning. Vattnet i Venice Lime fungerar som transportmedel för kalk och pigment som sedan förenar sig med det mineraliska underlaget och blir till en integrerad del av väggen. Färgen härdar genom att koldioxid tas upp från från luften och när färgen torkat uppstår det karaktäristiska lite flammiga utseendet. Det är denna kemiska reaktion som fixerar och binder pigmentpartiklarna till underlaget.
Tidigare målade väggar
Direkt olämpliga underlag är ytor tidigare målade med alkyld- och oljefärg eller filmbildande färger innehåller innehållande vattenavvisande ämnen (vattentåliga). Dessa ytor måste absolut grundmålas. Venice måste ha möjlighet att tränga in i ytan.
Tapetserade väggar
Många målar med kalkfärg direkt på tapeter och ibland kan det gå bra, men det är ABSOLUT inte något som vi rekommenderar. Målar du med färg uppblandat med mycket vatten finns en mycket stor risk att gamla tapeter släpper från väggen och bubblar. Dessutom har många tapeter avvisande beläggningar som kan leda till att kalkfärgen krackelerar och flagnar. Läs vår sida om att måla på tapet:
Gipsade och spacklade väggar
Det går bra att måla direkt kalkspackel (efter härdning), men om underlaget är ojämnt sugande kan det att komma att synas som färg- och texturskillnader i resultatet.
Murbruk, tegel och kakelplattor
Det går utmärkt att måla direkt på kalkbruk (putsade ytor). Det går också bra att måla betong, tegel, kakel, terrakotta och keramik... så länge som ytan är öppen och porös och suger åt sig färg. Späd ut Venice med vatten så att färgen blir tunnare och tränger in ordentligt i materialet och inte bara lägger sig som ett tjockt lager lager ovanpå.
Träpanel, MDF- & Spånskivor
Det går att måla direkt på rent och obehandlat trä (inte lackat), men bindningen blir inte den samma som om underlaget är mineraliskt och färgen bör tunnas ut för att kunna tränga ner så djupt som möjligt. Hårda träslag är mindre lämpliga än mjuka. Rugga gärna upp ytan inför första appliceringen och slipa sedan varsamt ner eventuella resta träfibrer efter första appliceringen (om du vill ha en slät yta). Vi rekommenderar grundmålning av MDF och Spånskivor (det bästa är att alltid grundmåla).
GRUNDARBETE
I princip gäller samma regler för grundarbete som vid målning med andra sorters färger. Underlaget ska vara fast, stabilt, torrt och rent. Undvik reparationsmaterial som innehåller silikon och låt reparations- och spacklingsarbeten torka ordentligt innan du målar.
Grundmålning för jämn absorption
Typiskt för kalkmålning är att resultatet kan variera mycket beroende på underlagets uppsugningskapacitet. Ytan bör därför vara enhetligt i fråga om material och porositet, annars kan stora ojämnheter i färgnyans uppstå och lagningar synas som fula märken.
Även om du bara har behov av att spackla vissa delar av väggen kan det ändå vara befogat att bredspackla hela väggen. Alternativt kan du försegla de mer sugande partierna (och därefter eventuellt hela väggen) med Autentico Sealer eller grundmåla med Autentico Primer, Undercoat eller Versante Matt (som stoppar eller begränsar genomträngning). Använder du Autentico Sealer bibehåller du en viss permeabilitet, vilket kan vara önskvärt om du vill att fukt ska kunna vandra (den ska vara utspädd med ca 20% vatten).
Oftast uppstår inte några problem även om underlaget är lite ojämnt... men det förekommer absolut ett par skräckhistorier som florerar ute på nätet. Du kan chansa och hoppas på det bästa eller så kan du utföra lite tester innan du sätter igång. Är ditt underlagt extremt ojämnt bör du ta det säkra före det osäkra och grundmåla för att få ett enhetligt underlag.
Grundmåla för ett poröst och mineraliskt underlag
Vi har kunder som har målat med Venice direkt på både Autentico Primer, Undercoat och Versante Matt (som alla innehåller mineraler). Det är faktiskt inga som hört av sig med problem... men de är alla mer eller mindre vattenavvisande (speciellt Autentico Primer och Versante Matt), vilket inte är optimalt. Vi rekommenderar därför grundmålning med Autentico Vintage (möbelfärg) eller Velvet (väggfärg) som båda innehåller en hög andel kalciumkarbonat och är porösa färger som Venice lätt kan penetrera. Vintage är per porös än Velvet, så önskar du lite bättre glid när du applicerar Venice (mindre trögt) så kanske Velvet är att föredra, men använder du Vintage är det bara att späda med lite vatten om det känns lite för trögt och tungt.
Den största bonusen med att använda Vintage eller Velvet om grundfärg är att den kan brytas till önskad kulör. Det ger bättre täckning och kan bespara dig ett lager Venice samt bidra till ett större djup och kraftigare nyansvariationer (om du väljer en annan kulör). För optimal täckning grundmålar du i samma nyans som Venice och för bästa färgdjup och vackra nyansskiftningar väljer du en nyans som är lite mörkare. Både Velvet och Vintage är fullt kompatibla med Venice så du kan senare varva och blanda lite hur du vill (med både mörkare och ljusare nyanser) för intressanta effekter.
OLIKA VERKTYG
Traditionellt målas kalkfärg med en bred pensel. Det är också den vanligaste tekniken som förespråkas idag, men våga var kreativ och testa andra metoder. Vi har fått fantastiska resultat när vi experimenterat med strukturrollers, spacklar, murslevar, natursvampar, plastpåsar och även våra händer...
Pensel
Använd en extra bred pensel (minst 10 cm). Många använder naturborst (mer struktur), men de flesta föredrar en pensel med syntetisk borst eftersom den inte efterlämnar lika kraftiga penselmärken. Till applicering behöver penselns borst vara kraftig för att rymma mycket färg, men till efterslätning och utjämning är en bred spalter brush utmärkt med sin täta, korta och styva borst. En fördrivare (pensel med lång och mjuk borst) kan användas för att "svepa bort" penselmärken (med torr pensel innan färgen torkat).
Penslar klarar klarar inte alltid den alkaliska miljön så bra, limmet bryts ner och stråna släpper. Använd en pensel av hög kvalitet och dränka hela hylsan i färg. En pensel utan handtag (eller handtag som kan skruvas bort) ger maximal rörelsefrihet i handleden, vilket underlättar applicering.
Roller
Du bör inte rolla Venice likt en vanlig väggfärg (raka "våder" mellan golv och tak) eftersom det sannolikt kommer leda till synliga raka appliceringsränder i skarven där färgen överlappas. Det går att använda en vanlig roller som appliceringsverktyg, men du bör rolla "huller om buller" och "kors och tvärs" för ett mer naturligt utseende. En strukturroller är utmärkt till att skapa effekter och textur.
Spackelverktyg
Om du inte späder Venice med vatten kan du sprida ut färgen med ett spackelverktyg i stål eller gummi. Det är ett utmärkt redskap för att skapa ett betonglikt utseende och till olika lager på lager tekniker.
Trasar, svampar och påsar...
Tycker du inte om det målade utseendet med märken och ränder efter stämpeln kan du "badda" bort dem och få ett mer molnigt utseende med hjälp av en fuktig svamp eller luddfri tygtrasa. Formen ska vara rundad och ytan slät (inte kantig, strukturerad eller skrynklig). En hopskrynklad plastpåse eller tygtrasa alternativt en natursvamp kan användas för att skapa mönster och ett mer strukturerat utseende.
MÅLA MED KALKFÄRG
GRUNDLÄGGANDE
Rör om i färgen väl innan du börjar måla så att pigment och kalk blandas ordentligt och späd eventuellt med lite vatten. Tänk på att färgens höga pH-värde gör den mycket uttorkande för hud och frätande för ögon och slemhinnor. Använd därför alltid handskar och skyddsglasögon, det är extra viktigt om du arbetar med vatten och utspädd färg som skvätter och stänker mer. Därefter finns egentligen inte så mycket spelregler, utan det är fritt fram att experimentera. Det finns dock några grundläggande tekniker och egenskaper hos färgen som man behöver känna till.
Appliceringsteknik
Det vanligaste sättet att måla är att arbeta från taket och ända ner till golvet i sektioner som är ca en halvmeter till en meter breda (som tapetvåder). Låt skarven mot nästa sektion sprida ut sig lite oregelbundet - inte rak och prydlig. Måla ”vått i vått”, vilket innebär att nästa sektion påbörjas innan den första hunnit torka (så att färgen skarven blandar sig). Ta därför inte en fikapaus när du kommit halvvägs, utan måla ALLTID hela väggen på en gång! Börja heller ALDRIG med att måla kanterna/hörnen runt väggen först, de kommer torka innan du hinner måla resten och "ramen" kommer synas när allt torkat.
Nyansskiftningar
När det gäller att skapa tydliga nyansskiftningar och intressanta effekter har "slarvern" helt klart har många fördelar framför "pedanten". Är måleritekniken för jämn och enhetlig kan effekten nästan helt utebli, men du får ändå en lite mer "molnig" känsla jämfört med kritfärgerna. Flammighet uppstår helt enkelt genom ojämn applicering med överlappningar och lager på lagertekniker. Om du tar penseln för att bättra på någonstans (där du målat tidigare) så kommer det sannolikt att synas som ett ljusare eller mörkare märke (vilket kan utnyttjas om du vill ha ett fläckigt utseende). Provmåla gärna på något annat innan du sätter igång med hela din vägg så att du får det resultatet du önskar.
Kalkfärg torkar ljust
Karaktäristiskt för kalkfärg är att den är mycket mörk vid applicering och sedan torkar ljust. Det innebär att du i princip arbetar i blindo och inte kan se resultatet innan väggen är helt torr. Under själva torkningen kan väggen se mycket ojämn och fläckig ut och många blir förskräckta... men i de flesta fall försvinner det nästan helt. Andra, med lite mer erfarenhet, utnyttjar istället denna fas och använder flammigheten som en naturlig "mall och vägledning" för ytterligare applicering av extra vatten, kalkvatten eller utspädd färg (man tycker med andra ord om utseendet och "mönstret" och vill behålla mer av effekten även efter torkning).
Vill du ha en tydlig flammighet och mer kontroll över utseendet är det lättare att arbeta med två olika nyanser samtidigt. På så sätt kan du tydligare se och styra resultatet, och även om utseendet kommer att förändras efter torkning kan du vara relativt säker på att den mörkare nyansen fortfarande kommer vara mörkare än den ljusare.
SPÄDA MED VATTEN?
Det här är lite av en smaksak, vissa späder med mycket vatten medan andra inte späder alls... På mycket sugande underlag kan en tunnare färg underlätta arbetet, färgen blir mindre trög och sträcker sig längre. Prova dig fram tills du hittar en mix som ger både bra glid och god täckning. Vill du skapa mycket struktur är det naturligtvis bättre att använda en tjockare outspädd färg, men vill du ha en mer laserande effekt kan du späda med mycket så mycket vatten som behövs får att få önskad effekt. Färg spädd med 15-20% (kanske t.om 30%) vatten brukar vara lätt att måla med, men använder du mer vatten måste du också vara beredd på att arbeta snabbare och vara duktig på att fånga upp rinnande droppar... om du inte vill ha rinniga märken förstås. (se även "Använda vatten för effekt").
MÅLERITEKNIKER
MÅLA MED X-TEKNIK
Någon variant av X-teknik används oftast för ett erhålla ett lite ojämnt och molnigt utseende utseende. Antingen kan du måla ett lite tjockare lager med outspädd färg, det räcker då som regel med ett lager för full täckning. För ytterligare dimensioner kan du istället måla 2-3 mycket tunna lager med utspädd färg, det ger oftast ett vackrare och mer levande utseende.
TRADITIONELL TEKNIK
Genom att måla med raka vertikala penseldrag får du ett lite mer "randigt" utseende, som ett dimmigt vattenfall som forsar ner för väggen... Antingen kan du måla ett lite tjockare lager med outspädd färg, det räcker då som regel med ett lager för full täckning. För ytterligare dimensioner kan du istället måla 2-3 mycket tunna lager med utspädd färg, det ger oftast ett vackrare och mer levande utseende.
För ett extra jämnt och mjukt resultat
Börja högt upp mot taket och arbeta dig sedan nedåt, men för endast penseln i riktning uppåt (bortsett från första penseldraget uppe vid taket). Du får oftast mest märken där du sätter ner penseln, med den här tekniken kommer ditt nästa penseldrag svepa över märket från föregående penseldrag så att det både sprids ut och täcks över. För jämna ut eventuella märken och skarvar kan du också avsluta med ett fjäderlätt penseldrag som sträcker sig hela vägen från taket ner till golvet...
Photo credit: @creadecorarecicla
ANVÄNDA VATTEN FÖR EFFEKT
Att arbeta med mycket vatten och/eller flera skira lager med färg ger generellt en större nyansvariation, ett mer molnighet utseende och ett vackert lummigt djup... men du får också räkna med att lite oväntade utfällningar, vattenmärken och effekter kan uppstå. Venice Lime Paint reagerar helt enkelt på fukt och ett område som blöts med vatten får ofta en mörkare och djupare nyans (vattenfläck), medan rinnande färg kan ge ljusare utfällningar (men utseendet kan variera beroende på om du målar med en mörk eller ljus nyans).
De som är ute efter starka effekter arbetar ofta med vatten och utspädd färg, ibland i kombination med tjockare färg och olika lager på lager tekniker. Vatten kan användas på många olika sätt, du kan exempelvis:
TIPS FÖR STÖRRE NYANSSKIFTNINGAR
För kraftigare skiftningar i nyansen kan du:
EXTRA EFFEKTER
ROLLERSTRUKTUR, FROTTAGE & ANDRA EFFEKTER
Roller
Vanligen rekommenderas inte en roller till applicering av kalkfärg eftersom mycket av den kalkmålade karaktären kan gå förlorad och man riskerar att få fula rollerlinjer, men det är fullt möjligt att rolla kalkfärg och rollern är ofta ett bra komplement till andra verktyg i den konstnärliga processen. Med en roller kan du snabbt sprida ut färg över ytan, vilken du sedan kan fortsätta bearbeta med hjälp av andra verktyg. Målar du med roller bör du använd samma teknik som med en pensel och rolla lite slumpvis och kors och tvärs... inte raka linjer från golv till tak.
Strukturroller
Det finns också olika slags strukturrollers som kan användas för att erhålla olika effekter. Till våra absoluta favoriter tillhör "the bagging roller"... det är helt enkelt en roller inklädd i skrynklig plast (flamroller) som gör det mycket enkelt att skapa struktur på stora ytor. Den är också utmärkt till att maskera oönskade märken och linjer (genom att rolla över dem med lätt hand och sparsamt med färg, kalkvatten eller vatten).
Frottage med plastpåse
Som alternativ till flamrollern kan du också dutta med en hopskrynklad plastpåse, men på stora ytor är det mer tidskrävande och eftersom du inte kan svepa över ytan på samma sätt blir effekten inte riktigt densamma. En annan teknik för intressanta avtryck (ser ut lite som läder) är att släta ut påsen igen, pressa ner den i nymålad färg och drar bort den igen.
Stämplar och schabloner
Varför inte stämpla avtryck med dekorstämplar eller bygga upp struktur och mönster med schabloner... det finns till och med färdiga "Aged Wall" motiv med både tegelstenar och slitna damaskmönster...
Tips!
Många vill ha ett betongliknande utseende... Genom att pensla eller rolla på ett rikligt lager med outspädd färg och sedan använda ett spackelverktyg (se "lager på lager") i kombination med en strukturroller (se "faux sten- & betong") skapas ofta mycket fina "betongväggar".
FAUX STEN- & BETONG (instruktioner till bild nedan)
Med en strukturroller (med påse) är det busenkelt att skapa en sten- och betongliknande patina.
LAGER PÅ LAGER
Det här är en teknik som ofta används vid applicering av Autentico Volterra (som har en tjockare konsistens), likande tekniker används också tillsammans med strukturpulver som Salt Wash, PP Driftwood och Fusion Fresco. Den passar dig som inte vill ha ett målat utseende med synliga penselmärken utan föredrar en mer betonglik yta.
Genom att sprida ut fuktig färg på det här sättet får du en "lager på lager effekt" med en framträdande struktur och djupare färgskiftningar. Fuktig färg som utsätts för tryck och/eller polering blir ofta mörkare och erhåller en vacker glans, nästan lite marmorlikt. Om det blir för stora mörka partier kan du ljusa upp dem genom att svepa ytan med ny färg (med fjäderlätt hand) så färgen bara fastnar ytligt på strukturen (som torrborstning). På så sätt får du en ljus struktur mot en mörkare botten (glansen kan också mattas av med slippapper).
På bilden: Autentico Venice i kulören Ice Cream (med ovanstående teknik)
KRAFTIG STRKTUR (instruktioner till bild nedan)
Här har vi arbetat med skarpa kontraster genom att använda tre olika kulörer och färgskalan sträcker sig från den allra mörkaste grå till den allra ljusaste vita.... Det vanliga är att man arbetar med nyanser som ligger lite närmare varandra.
YTSTRUKTUR MED HANDVERKTYG (instruktioner till bild nedan)
Du kan använda handverktyg för att skapa ytliga märken:
Photo credit (wall) @bourjoisbiscuit
JORDPIGMENT
Naturliga jordpigment som järnoxid, ockra, terra och umbra är kalksäkra (alkalibeständiga) och kan användas tillsammans med Venice, antingen för att ta fram egna kulörer eller för att skapa effekter direkt på väggen. För att undvika att pigmentpulver sprids i hela rummet kan det vara lämpligt att blanda till en färgpasta som sedan sprids ut och blandas med den blöta färgen på väggen. På bildederna har Rust in a Jar (järnoxidpigment) använts färg att skapa varmare toner och nyansskiftningar. Järnoxider har även använts till väggen i restaurangen som kan ses högst upp på den här sidan. Observera att en hög andel pigmentpulver i målarfärgen kan leda till att den krackelerar när den torkar, speciellt om du målar tjocka lager.
Photo credit: Sara Wallman.com / @sarasmalarstuga
SEA SALT FIZZ
Easy peasy! Stöppla ner lite Sea Salt Fizz pulver i den blöta färgen direkt på väggen och spraya med vatten... när det torkat så har du en åldrad patina med små kratrar och effektfulla ljusa (pudriga) saltutfällningar.
FÖSEGLING AV VÄGGEN
Den färdigmålade väggen är fläck- och vattenkänslig och kan i utsatta delar av huset behöva förseglas (kanske inte den bästa färgen till hall och kök). Venice kan förseglas med Autentico Sealer för att få en mer motståndskraftig yta som är lättare att torka av.
Sealern späds med vatten till en lite tunnare konsistens så att den sugs upp av färgen istället för att lägga sig ovanpå. Blir lagret för tjockt kan det se mjölkigt ut (vilket i det här sammanhanget kan vara fint). Observera att försegling kan påverka och förändra utseendet (eftersom Venice kan reagera på vattnet i produkten), du bör därför applicera produkten på samma sätt som du applicerade färgen, t.ex. med X-teknik. Testa på något annat först för att säkerställa att resultatet är tillfredställande.