Vanliga frågor
BESTÄLLNING & LEVERANS


Var köper jag färgen?

Du kan handla färg och tillbehör i vår webbutik. 

Vi tar tyvärr inte emot beställningar via e-post eller messenger. All handel sker genom vår webbutik för att undvika missförstånd samt för att erhålla underlag (kvitton) till bokföring och redovisning. All fakturering sker via Klarna eller Payson. Blir ditt köp inte godkänt behöver du betala med direktbetalning (Swish, kortbetalning eller banköverföring). Vi fakturerar inte själva och har tyvärr ingen ekonomisk möjlighet att låta dig handla på kredit.

Andra återförsäljare
Vi kan tyvärr kan inte hjälpa dig lokalisera andra återförsäljare i din närhet. Vi säljer många olika varumärken och du behöver kontakta dem för vidare rekommendationer. Vi är inte insatta i vilka återförsäljare de har och  vilka produkter deras återförsäljare lagerhåller.

FAQ Mer

Varför har ni inget telefonnummer?

Painted Pieces är ett litet enmans- / familjeföretag som drivs på frivillig basis utan några anställda. Det finns aldrig mer än en familjemedlem på plats och den som har arbetsskiftet styr hela skutan på egen hand! 

Av praktiska skäl erbjuder vi därför ingen kundservice och rådgivning på telefon utan all kontakt och kommunikation sker via mail. Det är nödvändigt för att vi ska få arbetsro och kunna arbeta effektivt och därmed också erbjuda god kundservice med dig i fokus (utan stress, avbrott och distraktion).

Det har också visat sig vara mycket värdefullt att alltid ha en dokumenterad historik att återgå till om man inte kommer ihåg vad som har sagt eller vad som är överenskommet. Eftersom vi inte har ett offentligt företagsnummer kommer vi tyvärr inte att ringa dig även om du lämnar oss ett nummer. Vi är fullt medvetna om att vårt arbetssätt inte passar alla kunder, men vi har valt arbeta efter rutiner som fungerar bra för oss.

FAQ Mer

Varför går inte mitt köp igenom?

När du handlar i webbutiken får du ALLTID en orderbekräftelse eller ett kvitto till den e-postadress som du registrerat i vår kassa eller med Klarna / Payson. Får du inte det har troligen något gått fel. Du kan ha uppgett fel e-postadress eller så har köpet inte gått godkänts.

Oftast inträffar detta vid köp mot faktura.  Alla har en individuell kreditvärdighet, det innebär att du inte kan handla för mer för än det maxbelopp som godkänts för dig. Har du överskridit din kredit går inte köpet igenom och du behöver välja en annan betalningsmetod. Anledningen är ofta att du redan har andra fakturor hos Klarna eller Payson som inte är betalda än och om du betalar dessa kan du återigen handla på kredit. Om Klarna nekar ditt köp kan du istället föröka att handla mot faktura med Payson och tvärtom, men det bästa är troligen att du avvaktar tills du betalt ner dina tidigare skulder.

Har du frågor kring din kreditvärdighet behöver du vända dig direkt till Klarnas eller Paysons kundtjänst, det är tyvärr inget vi kan hjälpa dig med.

KLARNA
Hemsida: https://www.klarna.com/se/kundservice/
Telefon: 08-120120 10

PAYSON
Hemsida: https://www.payson.se/sv/kontakt/
Telefon: 08-470 94 00  

FAQ Mer

Kan jag göra tillägg till min beställning?

Har du handlat med direktbetalning (bank- eller kortbetalning) går det tyvärr inte att göra några ändringar till eller lägga till något till din beställning. Beställningen är redan betald och vi kan endast kreditera hela eller delar av den. När du handlar med Klarna faktura brukar det gå bra att ända och lägga till varor så länge som inte din kreditgräns överskrids. Med Payson faktura går det tyvärr inte. Payson godkänner endast din beställning och vi kan inte göra några ändringar eller tillägg åt dig.

När det inte går att göra några tillägg till din beställning behöver du göra ett kompletterande köp i vår webbutik. Väljer du avhämtning som fraktalternativ blir det ingen extra fraktkostnad. Vi sampackar båda beställningarna.  OBS! Detta förutsätter att du inte redan fått ett leveransbesked från oss, eftersom det innebär att din beställning redan är packad och bokad för upphämtning. Du behöver med andra ord vara snabb med att meddela oss om du vill göra ett tillägg.

Har du några funderingar eller känner dig tveksam inför din beställning? Kontakta oss innan du beställer - det är alltid svårare att göra ändringar i efterskott.

FAQ Mer

Hur lång är leveranstiden?

Post Nord
Post Nord hämtar leveranser alla vardagar, oftast mellan kl.11:00 - 12:00. Beställningar som inkommer innan kl.10:00 skickas ofta samma dag, men det är beroende på beställningen storlek och antalet "sista-minuten beställningar" som inkommit. Leveranstiden med Post Nord kan vi sedan inte påverka, vanligen tar det 1-2 vardagar till södra Sverige och 2-3 var dagar till norra Sverige. I samband med storhelger, röda dagar, Black Friday samt innan Jul och över julhelgerna kan leveranserna ta någon extra dag eller två... 

DHL
DHL kör endast måndagar och onsdagar i vårt område och de kommer vanligen tidigt på morgonen (runt 09.00). Vill du vara säker på att din beställning ska hinna med måste du beställa senast kvällen innan. Leveranstiden med DHL kan vi sedan inte påverka, vanligen tar det 1-2 vardagar till södra södra Sverige och 2-3 var dagar till norra Sverige. I samband med storhelger, röda dagar, Black Friday samt innan Jul och över julhelgerna kan leveranserna ta någon extra dag eller två... 

FAQ Mer

Vart hämtar jag ut mitt paket?

Paket skickas till ett ombud (service Point) där du hämtar ut det. Det kan exempelvis vara en matvarubutik,  pressbyrå eller bensinmack i din närhet. När vi bokar leveransen väljer bokningsprogrammet automatiskt ett "lamplight" ombud. Om du önskar det levererat till ett speciellt ställe måste du meddela oss det i samband med varje beställning (vi kan omöjligt komma ihåg alla önskemål till nästa gång). När du kommer till webbutikens kassa finns funktionen "Lägg till meddelande" där du kan skriva ner dina önskemål. Du måste dock välja ett ombud som representerar det fraktalternativet du valt.

FAQ Mer

Kan jag välja en annan Service Point?

När du kommer till webbutikens kassa finns funktionen "Lägg till meddelande" där du kan skriva ner dina önskemål.  Om du önskar det levererat till ett speciellt ombud måste du meddela oss det i samband med varje beställning (vi kan omöjligt komma ihåg alla önskemål till nästa gång). Du måste dock välja ett ombud som representerar det fraktalternativet du valt.

FAQ Mer

Kan ni skicka till en annan adress?

På sommaren är det vanligt att man vill ha färgen skickad till sommarstugan... 
Om du valt Klarna eller Payson faktura så kommer din beställning alltid att levereras till din folkbokföringsadress på grund av säkerhetsbestämmelser och gällande avtal (i syfte att att förhindra ID-kapning och bedrägerier). 
När det gäller övriga betalsätt går det bra att välja olika faktura- och leveransadress, detta görs i kassan i samband med att du slutför din beställning. Kontakta respektive kreditbolag för mer information. Är du stamkund till oss och vi känner dig väl kan vi göra undantag.

FAQ Mer

Vart är mitt paket?

I samband med att vi bokar ditt paket för upphämtning och leverans skickar vi ett leveransbesked till din e-post adress som innehåller både sändningsnummer och en spårningslänk. Därefter brukar det ta 1-3 vardagar innan det kommer fram (fraktbolagen hämtar inte paket under helgen så helgbeställningar tar ett par dagar extra).

När paketet kommit till din Service Point / fraktbolagets ombud kommer du att att få en avisering via SMS om du angivit ett mobilnummer, annars skickas aviseringen till din e-postadress. Den vanligaste anledningen till att man inte får någon avisering är att man råkat uppge ett felaktigt mobilnummer. Efter två SMS aviseringar skickas istället en påminnelse via brev. 

Om du undrar vart ditt paket har tagit vägen kan du spåra paketet för att se vart ditt paket är.  Det gör du via spårningslänken som du fått av oss). Har paketet anlänt hos ombudet kan du hämta ut det med sändningsnummer och ID-handling (även om du inte fått någon avisering). Om du får problem eller om paketet hamnat på villovägar så kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

FAQ Mer

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Liggtiden för ditt paket på utlämningsstället kan variera beroende på vilket fraktbolag du valt. Vid tidpunkten för skrivandet gäller 7 dagar för PostNord  (kan förlängas av dig) och 14 dagar och DHL, därefter går det automatiskt i retur till oss. 

När ditt paket skickas från oss får du ett meddelande till den e-postadress som du angivit vid köpet så att du vet att det är på väg. Har du inte fått en SMS-avisering (om att ditt paket finns att hämta hos ombudet) inom några vardagar, var god kontrollera din e-post samt gör en spårning. För att undvika onödiga extra-kostnader är det mycket viktigt att du hämtar ut det i tid.

När en beställning returneras till oss är det du som står för samtliga fraktkostnader som rör din beställning (frakt, returfrakt och eventuell omfrakt). Det kan bli mycket kostsamt! Fraktpriset vi tar ut i vår webbutik är rabatterat och det priset gäller endast i samband med ett köp som fullgörs. Kom också ihåg att alla varor inte omfattas av ångerrätten (t.ex. uppklippt tyg och bruten färg från Autentico). Våra kostnader för din beställning kommer att dras av innan vi gör en återbetalning på resterande belopp.

FAQ Mer

Kan jag få hemleverans?

Vi kan ordna med leverans till till hemmet eller till ditt företags adress (DHL) mot en extra kostnad, men eftersom priset kan variera kraftigt beroende på beställningens storlek och ort behöver du kontakta oss för prisuppgift.

Hemleverans med PostNord
Med PostNords hemleverans kommer din order bli utkörd till den leveransadress som angetts vid din beställning. När din försändelse är redo för utkörning skickar PostNord ett SMS till dig för att komma överens om dag och tid för leverans (​dock tidigast nästkommande helgfria vardag efter aviseringsdagen). Leverans sker (vid tidpunkten för skrivandet) på vardagar 7-17 och i vissa postnummer även 17-21, inom ett 2-4 timmars tidsintervall. Har du inte möjlighet att vara hemma vid leveransen kan du välja Flexleverans där du kommer överens med fraktfirman om vart de kan lämna din beställning vid din leveransadress. Observera att PostNords och vårt ansvar upphör när leveransen är registrerad som utlämnad till den angivna adressen. Leveransen kan inte reklameras i det fall den skadas eller blir stulen.

FAQ Mer

Kan jag få en rabattkod?

Rabatterat pris på e-handel
Vi har redan en dold mängdrabatt inbakad i vårt fraktpris. Fraktpriset som du betalar när du handlar i vår webbutik är lågt i förhållande till vad det egentligen kostar att skicka ett paket. Vi betalar vanligen mellan 99-289kr för ett paket, men det är inte ovanligt att större beställningar (med fler paket) kostar mellan 400-650kr att skicka. 
Därutöver är kostanden för packmaterial hög (vi använder mycket emballage för att skydda färgburkarna under transport). Ju större beställning - desto större rabatt får du med andra ord på på fraktpriset.

Stamkunds- och företagsrabatter
Tyvärr ger vi inte ut några rabattkoder, stamkundsrabatter eller företagsrabatter. Vi önskar att vi hade möjlighet att erbjuda våra återkommande kunder mer förmånliga priser, men våra låga vinstmarginaler räcker helt enkelt inte till det. Vi har svårt att går runt även med ordinarie prissättning och arbetar helt på frivillig basis utan att ta ut några löner. M
ajoriteten av våra kunder är stamkunder eller småföretagare och rabatterade priser skulle innebära slutet för oss. 

Fältet för en rabattkod i webbutikens kassa är en ordinäre funktion i vårt kassasystem (som inte går att ta bort). Vi använder den ibland i andra syften, t.ex. för att ge rabatt istället för att göra en återbetalning vid en reklamation.

Fyndhyllan
Varor med nedsatta priser hittar du på vår "fyndhylla" i webbutiken. Där där lägger vi t.ex upp restkulörer (felbruten färg) till ett mycket förmånligt pris.

FAQ Mer

Varför gäller inte ångerrätten alla varor?

Ångerrätten gäller inte beställningsvaror.

Målarfärg
Fusion Mineral Paint, Miss Mustard Seed's Milk Paint och Dixie Belle omfattas av ångerrätten, men det gör tyvärr inte Autenticos målarfärger. 

Autenticos färgsortiment är alldeles för stort för att det ska vara praktiskt och ekonomiskt möjligt att lagerhålla alla olika sorters färger, kulörer och burkstorlekar. Vi lagerhåller därför inga färdiga kulörer, endast obruten färgbas. Metallburkar med vattenburen färg rostar också relativt snabbt efter att färgen blandats och skakats (på insidan uppe vid burkkanten där det finns luft). Vi har inte på långa vägar den omsättningen som ett lager av den storleken skulle kräva. Precis som större färghandlare bryter vi kulörer efter beställning och eftersom färgen är särskilt framtagen till dig efter dina önskemål tar vi den inte i retur. Det kanske aldrig kommer en till kund som vill ha just den färgen, i den nyansen och den burstorleken igen.

Provburkar (100-150ml) har vi ofta i lager, men eftersom vi häller upp den själva är de inte fabriksförseglade och det finns ingen möjlighet för oss att veta om de har blivit kontaminerade genom att man t.ex stoppat ner en pensel för att måla en liten provbit. Våra kunder måste känns sig trygga i vetskapen om att varorna vi skickar alltid är oöppnade och inte använda/testade av någon annan. 

Innan du köper färg från Autentico rekommenderar alltid att du börjar med en färgkarta, färgprover eller en mindre bruk om du känner dig osäker i valet av kulör. Har vi inte påbörjat din order än kan du givetvis ångra dig och makulera ditt köp av färg eller be om att få den bruten till en annan kulör, men vi är ofta mycket snabba att ta hand om beställningar (nästan alltid inom ett par timmar). Kontakta oss omedelbart om du råkat beställa fel eller ångrar dig!

Textil
Ångerrätten gäller inte heller tyger som säljs per löpmeter, eftersom de klipps från rulle efter det mått du angivit i din beställning.

FAQ Mer

Vad kostar det att returnera en vara?

Om du ångrar ett köp och returnerar en vara (eller om du inte hämtat ut ditt paket och det automatiskt går i retur till oss) debiteras du en avgift som ligger mellan 89-440kr beroende på omständigheter som returpaketets storlek och om du returnerar hela din beställning eller endast delar av den. Vi tar inte ut någon administration- eller serviceavgift utan beloppet avser endast att täcka våra direkta utgifter i samband med din beställning och din retur.

Varför är det så dyrt?
I samband med ett ångrat köp står du som kund för samtliga fraktkostnader. Vi är ett litet familjeföretag som inte på långa vägar har tillräckliga vinstmarginaler för att erbjuda fria frakter och returer som de större företagen gör. Fraktkostnaden är ofta dyrare än vår vinst på varan du köpt. 

Fraktpriset som du betalar när du handlar i vår webbutik är lågt i förhållande till vad det egentligen kostar att skicka ett paket. Vi betalar vanligen mellan 89-220kr för ett paket, men det är inte ovanligt att större beställningar (med fler paket) kostar mellan 400-650kr att skicka. Därutöver tillkommer också kostanden för emballage (som inte heller är billigt). Vår rabatt på ditt fraktpris gäller endast i samband med ett köp som fullgörs och inte vid returer. 

FAQ Mer

Vad gäller vid leverans av möbler?

Möblerna vi säljer är inte formstöpta eller fabrikstillverkade. De är tillverkade och snidade för hand vilket innebär att mindre ojämnheter och märken kan förekomma. Vi upplyser om eventuella skavanker och skickar närbilder för godkännande innan leverans och du köper möbeln i befintligt skick. 

Sprickor och separation av olika delar kan inträffa även efter lång tid och inte godkänns som grund för reklamation. Trä är ett levande material som förändras och rör sig beroende på årstid, temperatur och luftfuktighet. Vi förvarar möblerna i temperaturkontrollerad miljö under minst ett år innan försäljning.

Ångerrätten gäller naturligtvis, men du betalar och ansvarar för returfrakten själv. Kompletterande  information finns i våra köpvillkor. 

FAQ Mer