MÅLA VÄGGAR MED VOLTERRA

Rekommendationer och tips för målning av interiöra väggar 

Volterra är påminner mycket om Autentico Venice, men konsistensen är betydligt tjockare (kan spädas) och skiftningarna i nyansen blir ofta större. De båda färgerna fungerar på likande sätt när det gäller att skapa olika effekter, så du kan också få tips genom att läsa om Venice. Volterra är en spännande, lekfull och mycket effektfull färg och vi rekommenderar absolut att du experimenterar och testar på något annat innan du sätter igång att måla en hel vägg. 


Volterra Lime & Marble Paint

Autentico Volterra är en naturlig vattenburen mineralfärg som innehåller kalk och finmald marmor. Det är en dekorativ färg avsedd för inomhusbruk som kan användas till både väggar, möbler och andra ytor. Volterra är dock inte rekommenderad till högt trafikerade ytor som utsätts för kraftigt slitage eller våtutrymmen. Den målade ytan är inte vattentät och direkt kontakt med vatten bör undvikas.

Volterra är utmärkt till fondväggaroch du kan du skapa en vägg som till utseendet påminner om betong eller tadelakt. Volterra är mindre arbetsintensiv än t.ex. Venetian Plaster och Tadelakt och därmed mer lämplig för DIY'ers, men livligheten och kontrasterna i mönster och uttryck ligger som alltid i hantverkarens handlag och teknik. 

Volterra är tjockare till konsistensen än kalkfärgen Venice (nästan lite lik spackel), vilket gör det lättare att skapa kraftig struktur. Den är också mer reaktiv än Venice och det går att framkalla större nyansskiftningar. Volterra behöver inte appliceras tjockt, utan kan även strykas ut mycket tunt, skirt och sporadiskt. Det kan till och med vara effektfullt att låta grundfärgen synas igenom lite här och där. Volterra kan naturligtvis också spädas med vatten och användas mer som en laserande "wash". 

OBS! Volterra behöver ett mineraliskt och poröst underlag. Vi rekommenderar grundmålning med Autentico Velvet eller Vintage. Volterra är alkalisk, se till att använda adekvat skyddsutrustning i form av handskar och glasögon. Det höga pH värdet (pH13) gör produkten irriterande och mycket uttorkande för hud samt frätande för slemhinnor och om stänk hamnar i ögonen.


Volterrra Paris White - Photo Credit: @deecampling  

VAL AV NYANS

Färgåtergivning på skärmar så kan skilja sig mycket från de verkliga kulörerna, nyanserna varierar beroende på vilken enhet som används (mobil, padda, dator), varumärke och modell samt personliga inställningar. När det gäller Volterra finns det dessutom andra faktorer att hänsyn till:

  • Volterra finns endast i 24 olika kulörer.
  • Eftersom Volterra kräver "kalksäkra" pigment är utbudet av kulörer begränsat, det går tyvärr inte att bryta samtliga kulörer i Autenticos sortiment.
  • Du kan inte förlita dig på Autenticos färgkarta, utan endast använda den som som vägledning. Eftersom många pigment bryts ner i den alkaliska miljön är nyanserna ofta lite blekare och mindre saturerade. Dessutom har kalkfärgens naturliga nyansvariation, underlagets karaktär och appliceringstekniken mycket stor betydelse för hur nyanserna framträder och hur mörkt eller ljust resultatet blir.
  • Volterra levereras till oss som obruten bas i 2.5L burkar. Det finns tyvärr inga provburkar, vi kan inte bryta så små volymer som 100-150ml och på grund av den kortare hållbarheten (pigmenten bleks) kan vi inte heller lagerhålla bruten färg. Autentico kommer eventuellt börja med 1L burkar så småningom.
  • Nyansvariationen (de flammiga effekterna som kan uppnås) är större hos mörka kulörer än hos ljusa. Målar du med vitt är de mycket diskreta och för att uppnå större effekt krävs mer teknik och/eller applicering av två olika nyanser. 
  • Volterra är mycket mörk till kulören i burken, vilket är missvisande och kan vara avskräckande... men den torkar ljust efter applicering.

FAQ Mer

ÅTGÅNG

Volterra är en "one coat paint" och enligt anvisningarna räcker 2,5 L till ca 10m² applicerad med pensel och15m² med spackelverktyg... men efter som färgen är mycket tjock är det troligt att det kommer gå åt mer än så. För att färgen ska sträcka sig till 15m² behöver appliceringen vara mycket tunn och jämn samt sannolikt även ackompanjerad av en grundfärg i samma eller en passande kulör (för god täckning och färgdjup). Till väggen på bilden längst ner på sidan, applicerade vi betydligt mer färg än anvisningarna. Ju tjockare lager desto kraftigare struktur, effekter och färgvariation.

FAQ Mer

VAL AV VERKTYG

Volterra appliceras vanligen med ett spackelverktyg, ofta i kombination med en pensel och/eller roller. Eftersom konsistensen är tjock behöver penseln vara kraftig, stadig och styv.

FAQ Mer

GRUNDMÅLNING

Innan målning ska väggen vara i gott skick, den ska vara jämnt sugande och fri från smuts och löst material kritande material. Finns lagningar, fläckar, nikotin eller feta beläggningar bör du tvätta väggen samt överväga att grundmåla med en spärrande primer för att få ett enhetligt underlag med jämn absorption samt för att förhindra vidhäftningsproblem och missfärgning orsakat av genomblödning.

För god vidhäftning behöver Volterra ett mineraliskt och sugande underlag. Till det rekommenderar vi grundmålning med väggfärgen Velvet i samma nyans. En lite mörkare kulör kan också vara fint och bidra till extra djup. Det går även att grundmåla med Vintage, men Vintage är mer porös och sugande vilket gör att Volterra torkar lite snabbar och blir trögare att pensla ut. Det kan framför allt ha betydelse på en så stor yta som en vägg.

FAQ Mer

GRUNDTEKNIK  (ett lager)

Rör om i färgen väl innan du börjar måla så att pigment och mineraler blandas ordentligt och späd eventuellt med lite vatten. Viskositeten kan skilja sig lite mellan de olika kulörerna, du kan späda Volterra med 5-10% vatten om du önskar en tunnare konsistens. Tänk på att färgens höga pH-värde gör den mycket uttorkande för hud och frätande för ögon och slemhinnor. Använd därför alltid handskar och skyddsglasögon, det är extra viktigt om du arbetar med vatten och utspädd färg som skvätter och stänker.

Tips inför applicering

  • Arbeta från taket och ända ner till golvet i sektioner, likt breda tapetvåder. Låt skarven mot nästa sektion sprida ut sig lite oregelbundet, likt klättrande vinrankor (utan raka kanter).
  • Måla ”vått i vått”, det innebär att nästa sektion ska påbörjas innan den första hunnit torka (så att färgen skarven blandar sig). Hinner kanten torka kan det bli ett synligt märke där (vilket är anledningen till att sektionerna inte ska ha raka kanter). Eftersom avbrott i appliceringen kan ge oönskade märken behöver du måla hela väggen i ett svep, ta inte en fikapaus när du kommit halvvägs.
  • Börja heller inte med att sparmåla längs med kanter och i hörn, färgen kommer torka innan du hinner måla resten och "ramen" kommer synas i slutresultatet. ett extra tjockt lager färg.
  • Volterra kan torka mycket snabbt, ca 10-30 minuter beroende på miljö, underlagets profil och appliceringens tjocklek. På stora ytor kan det vara nödvändigt att vara två personer som hjälps åt.

Appliceringsteknik

  • Applicera Volterra på väggen med en pensel eller ett spackelverktyg och fördela färgen över ytan genom att sprida ut den i olika riktningar. En något slarvig och ojämn applicering med både lite tjockare och tunnare partier är ofta att föredra framför en helt jämn och slät. För DIY-målaren brukar det vara enklast att först använda en pensel och sedan jämna av ytan med ett spackelverktyg, medan proffsspacklaren kanske hoppar över steget med penseln. Eftersträvar du ett sten-eller betongliknande utseende behöver du släta ut alla penselmärken. En roller kan också användas för mer textur.
  • Om du grundmålat med samma nyans eller en kompletterande lite mörkare kulör gör det ingenting om grundfärgen igenom på sina ställen. Det kan bidra till extra färgdjup.  
  • När Volterra börjar torka kommer du se lite ljusare partier på den nymålade väggen. Innan färgen hunnit torka för mycket är det dags att börja bearbeta ytan med ett spackelverktyg/slipstål. Det är i det här skedet som du kan skapa extra effekter, ökat färgdjup och större nyansskiftningar. Arbeta med verktyget i 25-30 graders vinkel och sprid ut de mörkare områden av fuktig Volterra över ljusare områden torrare färg  (så att du får en lager på lager effekt).  
  • Ha en hink med batten och en svamp till hands för att torka av överskott från verktyget, lite vatten ger också bättre glid och underlättar arbetet.
  • Ytan får gärna vara rustik till karaktären, men det är oftast snyggast om ytan är slät och jämn utan för mycket penselmärken och kantlinjer linjer från redskapen. Du kan slipa kanterna och böja upp hörnen lite på dit stålverktyg för att de ska lämna mindre märken efter sig. Många tycker att en gummispackel är lättare att arbeta med. 
  • Är ni två som arbetar brukar det vara lämpligt att en applicerar färgen och den andra går efter och bearbetar ytan.
  • Ju mer du bearbetar och jämnar ut ytan desto mer levande och vackert brukar resultatet bli. 

FAQ Mer




AVANCERAD TEKNIK (flera lager) 

Även om man vill ha en helt slät (och blank) yta blank yta behöver man arbeta upp en underliggande struktur för att erhålla  ett djup och ett utseende som påminner om sten, tadelakt eller marmor. Det leder att mer färg används och att appliceringen blir tjockare. Ett tjockt färglager får som regel fler och större porer efter torkning.  För att få en tät yta med högre glans kan det vara fördelaktigt att applicera Volterra i flera lager och låta det översta skiktet vara tunt och jämnt inför polering.

Första lagret
Det understa lagret med fördel vara tjockt, oregelbundet och ojämnt applicerat (men inte med alltför för kraftiga nivåskillnader). Underliggande mönster och strukturer som du skapar i det här lagret kommer framträda i slutresultatet efter polering och ge väggen liv och rörelse. Låt första lagret torka ordentligt, gärna över natten (minst 4-8 timmar).

Andra lagret
Ett tunnare mellanlager appliceras mer noggrant med syftet att göra ytan jämn och slät igen. Fyll igen svackorna som skapades med det första lagret färg, men se till att de högre strukturerna inte täcks med ett tjockt lager färg (de ska ligga mycket ytligt så att de syns). Var lätt på handen för att undvika att blanka och polerade områden uppstår, de kan orsaka vidhäftningsproblem vid applicering av nästa lager.

Tredje lagret
Det sista lagret Volterra kan påbörjas så fort det andra lagret börjar torka (ytan är fläckig). Applicera Volterra mycket tunt och jämnt i många olika riktningar för att skapa en intressant yta med skiftningar. Det finns en risk att det fuktiga undre lagret släpper, så var försiktig när du pressar ner ny blöt färg för att arbetar ihop de två lagren. 

FAQ Mer

EFFEKT & STRUKTUR

Du kan bygga vidare på din vägg om du önskar mer effekt eller kraftigare struktur. Det är också möjligt att polera upp en hög glans med vackra ljus reflektioner och extra färgdjup.

Extra effekt
Du får oftast tydligast skiftningar i nyansen om du arbetar vidare och bearbetar ytan medan färgen fortfarande är fuktig, men risken är också större att det första lagret Volterra släpper från underlaget om den inte torkat och härdat ordentligt. Se därför till att vara lite försiktig och lätt på handen. 

Finns det områden på väggen som ser händelselösa ut? 

  • Du kan experimentera med att applicera lite extra färg lite här och där och sedan sporadiskt sprita ut den över de torrare områdena. Precis som vid grundappliceringen går du också över ytan igen när den är halv torr.
  • Genom att fukta utan, spraya vatten eller sprida ut utspädd färg (färgat vatten) kan du skapa nya intressanta effekter. 
  • Hårt tryck och bearbetning över fuktig/halvtorr färg ger ofta vackra mörka färgskiftningar, men eftersom det samtidigt innebär att komprimerar och "polerar" ytan får du också en blankare finish. Det ger en mycket vacker marmorlik effekt, men vill du matta av ytan igen kan du rugga upp den med ett sandpapper  (använd andningsskydd). Räcker inte det (eller om du vill ljusa upp ytan igen) kan du applicera lite ny färg eller färgat vatten ovanpå.

Vill du ha en vägg som påminner om grov betong?
För ett utseende som påminner om grov betong / puts är en roller ett utmärkt redskap. Genom att rolla över partier med ett lite tjockare lager blöd färg får du en kraftig och lite knottrig struktur. Genom att sedan bitvis svepa ytan med ett brett spackelverktyg slätas strukturen från rollern delvis ut vilket ger ett varierat, levande och naturligt intryck. När ytan är halvtorr kan du som vanligt bearbeta ytan lite extra för att framkalla nyansvariation och djup.

Tips!
Tycker du ytan är för grov och strukturerad kan du slipa den plan och slät. Slipning kan användas till att både framhäva och avlägsna underliggande strukturer. Börja med grövre kornstorlek och avsluta med lite finare (använd andningsskydd).

FAQ Mer

POLERING

Varför polerar man?
Polering är absolut inte nödvändig om du vill behålla en rå, matt eller strukturerad yta. Det kan dock innebära att behovet av extra skydd och försegling ökar beroende på hur pass utsatt väggen kommer vara.  

När Volterra börjar torka öppnas små porer i ytan, vilket ger den matta karaktären. Är ytan slät och blankpolerad yta har porositeten minskat och ytan är tåligare, men är Volterra är en dekorativ färg som ibland ändå behöver försegling för att bli vattentålig och motståndskraftig mot fläckar och slitage (beroende på vilken påverkan väggen kommer utsättas för).

Polering
Polering är som mest effektiv om den inleds medan färgen fortfarande är lite fuktigt (våtpolering), så att man täpper igen porerna allteftersom de bildas och färgen torkar. Vid polering kan du använda mer tryck och kraft än vid applicering av färgen. Genom att gå över ytan igen dagen efter målning ökar djupet och glansen ytterligare av friktionen.  

  • Man polerar vanligtvis med spackelverktyget (rostfritt stål), du använder helt enkelt slipstålet till att "putsa" ytan. För att få högre glans kan det mot slutet varar fördelaktigt att använda ett verktyg i plast istället. 
  • När färgen torkat kan du också polera med polerdukar > 600 korn och/eller en mikrofiberduk.
  • Polering med olja ger fint djup och glans, lika så en polerad vaxad yta (observera dock att det är svårare att måla om feta underlag).

Tips
Ett tjockare lager får som regel fler och större porer och för att få en tät yta med högre glans kan det vara fördelaktigt att applicera Volterra i flera lager och låta det översta skiktet vara tunt och jämnt inför polering (se avancerad teknik)

FAQ Mer


Photo credit @coloratum 


Photo credit @ThePaintedPearl 

FÖRSEGLING 

När Volterra börjar torka öppnas små porer i ytan, vilket ger den matta karaktären. Är ytan slät och blankpolerad yta har porositeten minskat och ytan är tåligare, men är Volterra är en dekorativ färg som ibland ändå behöver försegling för att bli vattentålig och motståndskraftig mot fläckar och slitage (beroende på vilken påverkan väggen kommer utsättas för).

Det är kan vara svårt att försegla alkaliska kalkmålade ytor och betongprodukter utan att det påverkar resultatet gällande både i nyans, utseende och känsla. Färgen är både vatten- och fettkänslig, vilket innebär att produkterna som används eventuellt kan lämna spår i form av olika reaktioner, utfällningar och fläckar (vilket kan vara mycket uppskattat och välkommet) eller tona ner effekterna som man åstadkommit. Om du vill behålla utseendet precis som det är, ska du inte försegla väggen i onödan. 

  • Testa alltid på något annat först för att få en känsla för hur resultatet kommer ser ut.
  • Vänta minst 24 timmar innan försegling, så hinner färgen härda lite samt blir mer stabil (inte lika reaktiv och känslig mot fukten i förseglingsprodukten).
  • Vid behov av försegling kan Autentico Sealer användas, första lagret spädes med ca 20% vatten och det andra med ca 10% vatten.
  • Själva använder vi Polyvine Stone-  & Brick Protector som grundförsegling på den här typen av alkaliska mineralfärger. Den fyller igen alla porer, binder och stärker strukturen samt stabiliserar ytan. Därefter kan du vid behov komplettera med en filmbildande produkt (lägger sig på ytan), utan att det påverkar utseendet lika mycket.
  • Det går också att använda olivoljesåpa, linoljesåpa (eventuellt utspädd med vatten) eller hampolja, bivax och möbelvax (även färgade). 

Försegling med vax och oljor
När du använder olja eller vax kommer du uppleva variationerna och effekterna i finishen försvinner, ytan blir mörkare, mer enformig och lite livlös. Allt eftersom vaxet torkar och härdar återkommer dock det ursprungliga utseendet till stor del. Det här gäller även vattenburna produkter, men eftersom de torkar så snabbt blir inte effekten lika påtaglig och långvarig.

FAQ Mer

Vårt omdöme
Vi är mycket förtjusta i Volterra och skulle gärna se fler kulörer samt mindre burkstorlekar för möbler och bordskivor m.m. 

Priset för Volterra är högre än för den mer traditionella kalkfärgen Venice och målar man med tjocka lager och mycket struktur kan det bli rätt kostsamt, vi kan ändå varmt rekommendera Volterra för en fondvägg. En kombination av både Venice och Voltera fungerar också bra. Volterra är mycket tjockare till konsistensen än Venice och späder du ut den med vatten blir det  "mer färg för pengarna". Även om den inte är avsedd för spädning, är den utmärkt som "lime wash" samt till att skapa olika effekter med vaten.

Tips
Volterra påminner om vår egen färgtillsats Earth Stone, så hittar du inte den nyansen du söker i Volterra kan du också prova att blanda i Earth Stone Pulver i Velvet eller Vintage (som finns i många fler nyanser). Kom dock ihåg att nyanserna torkar alltid mycket ljusare och blekare, det gäller även en blandning med Earth Stone

Är du ute efter starka effekter med patina och struktur kan det du även testa Sea Salt Fiz tillsammans med Volterra. Även Sea Salt Frosting eller Rough Rock kan användas. Det höga pH-värdet i Volterra kan dock förändra beteendet och effekten av pulvren. Det är också många som använder våra rostpulver (järnoxider) för att få varma och jordiga inslag i sina kalkmålade väggar. Vill du själv tillsätta pigment så ska du använda äkta mineral-  och jordpigment och använda färgen snarast (syntetiska pigment bleks snabbare i den alkaliska miljön).


Volterrra Photo Credit:Jonathon  Marc Mendes




Appliceringsteknik (bilden ovan)
Vi målade (slafsade på) ett ordentligt tjockt och ojämnt lager färg med både med både pensel, roller och spatel. När färgen började torka (fläckvis ljus) använde vi en bredspackel till att sprida ut områden med tjockare lager färg (fortfarande blöt) för en oregelbunden "lager på lager effekt" (inte heltäckande). På större områden som såg ut att torka för ljust och jämnt (likt vanlig färg) lade vi sporadiskt på mer färg och upprepade proceduren. Mörka partier sveptes med ny färg (likt "torrborstning") för att erhålla en ljusare ytstruktur mot en mörkare botten. 

Vi har endast använt Voterra i nyansen French Grey till väggen, men fick ändå riktigt stora nyansskillnader genom bearbetning och lager på lager teknik (det gick åt mycket färg). Nyansen French Grey blev lite varmare i tonen i Volterra, jämfört med färgsorterna Vintage och Versante.